• alexis

Nora, Primus, Alfred...

Önskar höra era åsikter ang namn nedan:

Nora
    Alma
    Freja
    Hillevi
    Vera
    Julie
    Juni
    Anja

Alfred
    Primus
    Gustav
    Frans
    Jonas
    Henry
    Samuel
    Valter/Walter

• Svar på tråden Nora, Primus, Alfred...
  • mamaG

Spontant, Primus är ett väldigt märkligt namn. Jag gillar de flesta av de andra. Jonas är vanligt och trist.

• annieh897

Nora
    Alma
    Freja

Vera
    Julie
    Juni

Dessa namn finns med på min namnlista också. Jättefina allihopa!

Av pojknamnen gillar jag Henry, Gustav och Alfred bäst.

Håller med föregående talare om Primus. Låter som ett bilnamn. Jonas har jag aldrig gillat. Tänker på en stökig och bråkig kille.

• Duckan

Nora
    Alma
    Freja
    Hillevi
    Vera
    Julie
    Juni
    Anja

Alfred
    Primus -Är det en bil vi ska ha?!
    Gustav
    Frans
    Jonas
    Henry
    Samuel
    Valter/Walter

Alla namn utom Primus är fina, men de jag föredrar är Vera, Hillevi, Alma, Frans och Samuel.

• alexis

Nora är okej trots att det rimmar på Hora?

Primus betyder "den första" på latin. Är även ett musikband och friluftsutrustning!

Men lite udda :)

• Duckan

Många namn rimmar på något eller betyder något fult på andra språk. Svårt att komma ifrån.
    Själv heter jag Annika och det betyder inget kul på arabiska. Det var si så där kul under min uppväxt i en mångkulturell förort, men vad göra åt det då.

• billies

Har en italiensk vän vars barn heter Primo (den första eller va de betyder? ). Lite mjukare på nåt sätt.

• spöke
    Nora - Vackert, klassiskt namn. Om man är känslig för rim så bör man tänka om.
    Alma - Mjukt men ändå starkt. Tänker på Emil i Lönnebergas mor.
    Freja - Vackert namn. Har gått från att vara lite udda till vanligt på kort tid.
    Hillevi - Stiligt namn. Det namn på din lista som känns mest kvinnligt och minst flickigt.
    Vera - Vackert men ändå lite rivigt.
    Julie - Ett ljuvt namn som dock kan väcka en del frågetecken angående uttalet.
    Juni - Också väldigt ljuvt.
    Anja - Det namn på listan som är minst "inne" just nu. Passar om du vill välja nåt lite annorlunda.

Alfred - Ståtligt namn. Låter snällt men ändå starkt.
    Primus - Tänker på sånt där kök som friluftsmänniskor har.
    Gustav - Tidlöst. Alltid rätt.
    Frans - Hårt och mjukt på samma gång. Lite snällare än Frank.
    Jonas - Klassiker. Tycker fler barn borde få detta tjusiga namn.
    Henry - Det enda stiliga y-namnet för gossar. Doftar engelsk gentleman.
    Samuel - Klassiskt och rejält. Alltid rätt.
    Valter/Walter - Fint namn med gulligt smeknamn.
  • Fantasilös

Nora är det fulaste och äckligaste namnet som finns. Det rimmar dessutom på hora:)

• fluu

Nora - Underbart! Väldigt vackert och feminint, men samtidigt seriöst på alla vis. Inga direkta smeknamn. En klassiker som aldrig blir fel.Funkar lika bra i Sverige som internationellt. Så enkelt, rent och välbekant, men ändå lite eget. Topp!

Alma - Fanns med på min lista förut. Så jo, jag gillar det. Det är fint, rivigt, seriöst och gångbart på alla vis. Men lite tråkigt och väldigt gjort.

Freja - Har så svårt för. Fult ljud, känns vekt och barnsligt. Så trött på det eftersom det är så vanligt från min ålder och nedåt. Dåliga kopplingar till persontypen. Ful färg.

Hillevi -  Underbart! Vackert och feminint, men också starkt och seriöst. Helt rätt i tiden, men har på intet sätt boomat.

Vera - Gillar! Rivigt och respektingivande, gångbart på alla vis. Vackert. Enkelt.

Julie - Har svårt för. Känns vek och för ljuvt. Kommer bli lite olika uttal i Sverige, måste stavas, kan bli "Julle/Jullan"...

Juni - Som Julie -  vekt, för sött, ljuvt och barnsligt. Känns typiskt modenamn.

Anja - Får krypningar längs ryggraden. Vet inte varför, namnet i sig är det egentligen inget fel på. Kul med namn ur "fel" generation.

Alfred - Gillar skarpt! Låter så snällt. Sött på barn och seriöst på vuxen. Gångbart på alla vis. Vackert.

Primus - Coolt! Så eget, men ändå inte konstigt. Låter fult på min dialekt så jag skulle inte välja det, men jag gillar det ändå. Ända nackdelen är väl att det blir lättgooglat. Får vibbar av 40-talsfilm = bra koppling.

Gustav - Stavas det med v så kan jag bara inte med det. Ser fult ut, ful färg, låter som en mobbare. Stavas det däremot med f så blir det med ens vackert.  Men egentligen är ju namnet hur bra, enkelt och gångbart som helst oavsett stavning.

Frans - Borde gilla. Namnet är ju skitbra på alla sätt egentligen, men det är något med ljudet som bara fastnar i munnen på mig. "Frasse" hemskt.

Jonas - Bra på precis alla vis, men snaaaark.

Henry - Samma som med Frans, jag borde gilla eftersom namnet är hur bra som helst. Men nope.

Samuel - Underbart vackert! Sött på barn och manligt och seriöst på vuxen. Gångbart på alla vis, tidlöst. Blir väl kanske "Sam", men det är okej ändå. Så enkelt och blir aldrig fel.

Valter/Walter - Skulle stava med V. Fanns på min lista förut. Vackert, bra, manligt, sött, seriöst, enkelt, gångbart. Allt i ett och hur bra som helst. Och lite tråkigt.

1. Nora
    2. Hillevi
    3. Vera
    4. Alma
    5. Anja
    6. Julie
    7. Freja
    8. Juni

1. Alfred
    2. Samuel
    3. Primus
    4. Valter
    5. Gustav
    6. Henry
    7. Frans
    8. Jonas

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Nora, Primus, Alfred...