• skattkammaren

reflexväst vid cykling.

Här som vi bor har de mest vart mörkt nu de senaste dagarna, snön som har kommit har bara varit kvar några dagar. 

Jag började fundera här om man borde använda reflexväst när man cyklar. 

Vad är er åsikt, använder ni själva och hur är det i er familj? 

Jag tror man syns betydligt bättre på cykeln med än reflexväst än utan, tillika känns de ju lite skämmigt,. På samma vis som cykelhjälm... 

• Svar på tråden reflexväst vid cykling.
  • Filippa273

Tycker att reflexer låter som en bra idé. Om du tycker att det är lite jobbigt finns det ju andra, mindre reflexer du kan använda - exempelvis sådana man har runt armar och ben :) Har alltid reflexväst när jag är ute och springer i mörkret. Hellre det än att bli påkörd!

• KCL

Ja, du bör definitivt ha på dig en reflexväst. Vi bor ute på landet längs en landsväg och jag och barnen går inte utanför dörren utan reflexväst när det är mörkt. Nu har en cykel iofs reflexer (ska ha iaf) men jag skulle rekommendera en väst för extra säkerhet.

• Gizmo

Använd reflexväst, det är inte töntigt, det är ju jättebra om man syns i mörkret. Har alltid reflexväst när jag är ute med hundarna på kvällen. sen får folk tycka vad de vill! 

• Tirem

Cyklar inte själv på vintern men som bilist säger jag

Tack gärna! Möjligheten för mig att se dig och få möjlighet att visa hänsyn ökar med flera 100%!

• pgw

Det verkar som om du aldrig har åkt bil i mörkret och fått syn på en människa i reflexväst. För i så fall skulle du inte ha sagt att du "tror" att man syns bättre. Skillnaden mellan en reflexväst och en liten reflex i snöre eller som ett band kring armen är enorm!

Med cykelhjälmen skyddar du bara dig själv. Det kan ju vara lite "skämmigt" förstås att visa hela omvärlden att man är en så dålig cyklist att man riskerar cykla omkull och skada huvudet när som helst.

Reflexvästen däremot skyddar ingenting, om olyckan väl är framme. Du kan ju inte påverka hur bilisterna kör. Vissa kör nära mittlinjen, andra nära dikeskanten. Med att använda reflexväst visar du att du är medveten om hur dåligt du syns i mörker. Du kan du röra dig som vanligt, och slipper hoppa i diket varje gång en bil närmar sig. En människa utan reflexväst på en landsväg är för mig lika med en idiot. "Eftersom jag ser bilen, så ser bilen mig, trallala!"

Svar på tråden reflexväst vid cykling.