• Anonym (Snål?)

Min partner vill säga upp sig

Hej

Min partner vill säga upp sitt jobb utan att ha något annat. Anledningen är att h*n inte trivs på sitt jobb.

Detta är OK med mig, utom på en punkt och det är att h*n är lat. Det jag oroar mig för är att h*n kommer att bli sittande framför TV´n utan att lägga ner tid på att hitta något annat.

H*n är osäker på vad h*n vill göra framöver, vilket oroar mig också, för om man inte vet vad man vill göra, hur kan man då lägga energi på att hitta något nytt?

Vi har ingen ansträngd ekonomisk situation utan kan klara oss på en lön, h*n får ju karens i 52 dagar då h*n säger upp sig själv, så det är inget problem på det viset även om det givetvis är ett stort inkomstbortfall.

Jag vill gärna stötta min partner i att ha ett yrkesliv h*n trivs med, men jag vill samtidigt inte äventyra min privatekonomi, vilket ju är risken om det här blir långvarigt.

Hade h*n mist sitt jobb hade jag sett saken annorlunda, men nu är det ett frivilligt val utan plan för vilken typ av jobb som ska sökas, samt en historik av soffsittande. H*n är alltså inte driftig.

Hur hade ni sett på saken och hur hade ni agerat?

• Svar på tråden Min partner vill säga upp sig
  • jenny99

Smartast är att söka jobb medan man har jobb.Om man väljer att säga upp sig hade jag krävt att han har sparpengar under hela sin karens eftersom man delar på hyra och utgifter oftast.Man måste ha en plan och inte förvänta sig att bli försörjd.Risk finns att han blir sittandes arbetslös tyvärr,det kan hända vem som hellst då man med tiden kan bli trött/deprimerad eller tappa självförtroende.

• Anonym (nej)

Precis som ovanstående säger. Jag hade inte tyckt det var ok att säga upp sig och bli utan inkomst utan att ha en plan för framtiden, eller ett mål. Sök nytt jobb först - därefter uppsägning. Det finns fullt av folk som inte har jobb de trivs med, men för ekonomins skull får man bita ihop och jobba ändå. Byta jobb -javisst, men inte säga upp sig för att sitta i soffan. Bekvämt för honom att bli försörjd av dig.

• BCH52

Det är mycket lättare att få ett jobb om man redan har ett. Man har större chans att bli kallad till intervju, man ses som aktiv och ansvarstagande person som vill komma vidare i sitt liv.

Om man inte vet vart man vill gå så blir man stående på ett ben hela livet.

Gör vad du kan för övertala din partner att först göra klart målet och sedan börja gå

• viktorjohan

Hej TS!
    Jag har många unga människor anställda där jag är chef. Jag möter ofta denna typ av inställning som din sambo verkar ha hos förvånansvärt många av dem. Jag får uppfattningen av att de är curlade av föräldrar och andra i omgivningen och att de inte förstår att de måste ta ansvar för sitt liv, eller för sitt jobb heller för den delen. De förstår inte att det inte är ok att komma sent, vara otrevlig mot gäster eller medarbetare, låta nån annnan göra jobbet, sitta med mobilen närsomhelst på arbetstid osv. När jag ställer krav på dem (rimliga krav som att sköta tider osv) händer det att vissa bara låter bli att dyka upp på jobbet. Ingen uppsägning, inte ens ett telefonsamtal. De bara inte kommer. Förmodligen för att de förväntas prestera nånting.  

Fråga din sambo hur han/hon tänker om du själv skulle förlora ditt arbete, bli sjuk, avlida eller bara försvinna. Fråga din sambo om hon/han tycker det skulle vara ok om du gjorde samma sak? Vem skulle då stå för hyra, mat osv?

• Anonym (m)

nej gud, jag skulle bli otroligt upprörd om min man sa att han ville säga upp sig utan att ha något nytt ordnat ,eller skulle plugga eller nånting. Är man ung och inte har några barn än kanske man kan gambla lite mer men knappt då ens. 

Jag har själv perioder då jag tycker mitt jobb är otroligt slitigt men aldrig att jag bara skulle säga upp mig utan nån plan. Månaderna kan ticka iväg ganska fort.

• Fjärilslarv

det är 45 arbetsdagars karens, vilket är ungefär 3 månader.

• Inte jag

Jag skulle ha krävt att han skulle jobba kvar tills han hittat ett nytt jobb.

• Nape

Oj, nej jag hade velat att min sambo stannade kvar tills han hittade nytt jobb. I min värld är det prio ett att ha ett jobb, prio två är att ha ett jobb där man trivs. Det är inte så att jag skutteliskuttat ivrigt småsjungandes varje morgon till alla jobb jag har haft. Men jag har gått dit, punktligt och skött arbetsuppgifterna så bra jag kunnat.

Tänk om du blir sjuk? Om han inte lyckas hitta ett annat jobb? Om han blir anvisad att söka jobb på samma arbetsplats? Arbetsförmedlingen bestämmer då vissa jobb du måste söka- och det är verkligen inte givet att det är drömjobb varje gång.

Be honom aktivt söka andra jobb! Hittar han inget har ni facit på vad som hade hänt om han sa upp sig. Hittar han ett- jamen grattis, härligt.

Jag skulle endast säga upp mig utan plan om läget på arbetsplatsen var fruktansvärd- aktiv mobbing eller totalkatastrof för min hälsa.

• Anonym (gammaldags)

Min man är 40+ har utbildning och gedigen erfarenhet och har sökt jobb i 1.5 år INNAN han blev utan jobb, och då tog det ändå 4 mån till att få ett jobb.

Jag hade aldrig i livet gått med på att han sagt upp sig bara så där om han inte blev psykiskt utfryst eller riskerade livet på jobbet, jobb växer inte på trän nuförtiden.

• Anonym (Frugan)

Jag skulle faktiskt lita så mycket på min partner, att jag skulle "låta" honom säga upp sig.

Ett jobb man inte trivs på, är ju inte särskilt bra för humöret. Och det dåliga humöret tar man ju med hem. Det är kanske inte så konstigt att hen glor för mycket på tv.

Att det är bäst att söka nytt jobb, medan man fortfarande har ett jobb, är en gammal skröna. 

Om du är den rätta till jobbet, får du det. Som arbetslös kan du dessutom börja i morgon. 

Dessutom kan ett dåligt jobb begränsa dig psykiskt, så att du verkligen inte är på toppen i din ansökan eller på intervjun, är absolut inte så "hungrig" som man skall vara i vissa jobb och verkar ju inte särskilt "driven", när du går år efter år på ett jobb du inte trivs med.

Svar på tråden Min partner vill säga upp sig