• Anonym (Ledsen)

Hur ska jag komma över att min syster tog "vårt" namn?

Jag vet att man inte kan paxa namn, MEN både min syster och jag väntade barn samtidigt och vi pratade om namn. Hon sa vilka 5 namn de hade funderat på och jag drog en lättnadens suck eftersom dessa namn i mitt tycke var väldigt fula och jag var alltså inte orolig över att vi skulle välja samma namn. Själv hade jag och min sambo endast ett namn eftersom vi kollade upp könet och vi visste att vi skulle välja detta namn eftersom det var vårat favoritnamn. Så jag sa till min syster att våran son ska heta XX när han kommer ut, det har vi redan bestämt och vi kallar honom det när vi pratar om honom. Hon sa då att hon tyckte namnet lät tråkigt, men att hon var glad att vi hade beslutat oss eftersom hon själv inte kunde välja mellan sina 5 namn då hon tyckte de alla var lika fina..

Min syster fick sitt barn för drygt en månad sedan och tog ändå det namn vi sa att vår son skulle heta. Vårt barn föddes för en vecka sedan. Vi har fortfarande inte valt något nytt namn. Jag hatar alla andra namn och jag är så grymt besviken på min syster eftersom vi sa redan innan att namnet var spikat och klart för vår del. MEN jag känner att jag ABSOLUT INTE kan använda samma namn på mitt barn som min syster har på sitt barn. Det är så löjligt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Hon hade FEM namn hon tyckte var fina men så tog hon det ENDA namn vi tyckte var fint??? Nog för att man inte kan paxa eller sno ett namn, men alltså är inte det jävligt dåligt stil?

• Svar på tråden Hur ska jag komma över att min syster tog "vårt" namn?
  • anidue

tråkigt, kram
    det kommer hon att ta tid tills du kommer över det
    hoppas ni hittar ett bra namn. elias kaske?

• Anonym (.)

Har hon berättat varför hon gjorde så?

Förstår att du är besviken! Jag hade blivit jättesur...

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2015-01-13 21:04:07 följande:

Har hon berättat varför hon gjorde så?

Förstår att du är besviken! Jag hade blivit jättesur...

Nej, har inte fått någon vidare förklaring mer än att hon sa att hon ångrade sig och tyckte det passade bebisen när han kom ut Pratar knappt med henne längre  
  • Anonym (-)

Nä, fy, va taskigt!!! Inte okej! Inte okej nånstans!

• Anonym (-)

Får man fråga vilket namn det gäller? Så kanske du kan få tips här om liknande namn?
    Eller om du nämnde de fem namnen hon hade på sin "lista", - om de nu är raka motsatsen till namn som du gillar?

• Inte jag

Hoppas att du till nästa gång vet att du inte ska säga vad ditt barn ska heta till någon annan. Jag tycker det är underligt av din syster att ändå ta det namn som du tvillingar ha. Hur gör man något sådant? Hade inte heller velat tala med den personen efter det

• Anonym (Ledsen)
    Inte jag skrev 2015-01-13 21:10:44 följande:

Hoppas att du till nästa gång vet att du inte ska säga vad ditt barn ska heta till någon annan. Jag tycker det är underligt av din syster att ändå ta det namn som du tvillingar ha. Hur gör man något sådant? Hade inte heller velat tala med den personen efter det

Inte trodde jag väl att min syster skulle ta namnet av oss. Speciellt inte när hon själv sa att hon hade 5 favoritnamn redan. Det var ju bara därför jag nämnde vårat namn. Och jag nämnde namnet typ 1-1,5 månad innan vår son föddes, så för oss var det helt självklart. Den senaste tiden under graviditeten tilltalade vi vår bebis med det namnet. När vi pratade om honom, köpte kläder åt honom, osv. Sa t.ex. "den här tröjan kanske skulle passa XX?" och "Jag längtar till att träffa XX". Nu känns det bara helt fel för att min systerson heter så :'(
  • Anonym (-)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-01-13 21:16:41 följande:
    Inte trodde jag väl att min syster skulle ta namnet av oss. Speciellt inte när hon själv sa att hon hade 5 favoritnamn redan. Det var ju bara därför jag nämnde vårat namn. Och jag nämnde namnet typ 1-1,5 månad innan vår son föddes, så för oss var det helt självklart. Den senaste tiden under graviditeten tilltalade vi vår bebis med det namnet. När vi pratade om honom, köpte kläder åt honom, osv. Sa t.ex. "den här tröjan kanske skulle passa XX?" och "Jag längtar till att träffa XX". Nu känns det bara helt fel för att min systerson heter så :'(
    Bryt kontakten med idioten och döp ditt barn till det ni hade tänkt från början!
  • Inte jag
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-01-13 21:16:41 följande:

Jag förstår hur ni känner er, det är för jävligt. Tydligen kan man inte lita på någon inte ens sin egen syster. Har du talat om för henne att det var småaktigt av henne och att ni inte kommer ha någon kontakt med henne mer?
  • Anonym (nästan samma)

När vi väntade vårt första barn hade vi bestämt ett flick- och två pojknamn. När jag berättade pojknamnen för min syster skrattade hon och sa att trots att det ena var ett fint namn får alla med det namnet sådana fula smeknamn. Vi fick en dotter i alla fall och sa att vi sparar pojknamnet om vi skulle få en pojke nästa gång. Min syster fick ett halvår senare en pojke och döpte honom till ett namn de gillade. Två år senare väntade hon barn igen och fick en pojke till som de då döpte till "vårt" namn. Jag frågade henne och hon blev sur och sa att vi aldrig haft det samtalet och att de funderat på det namnet redan vid första sonens födelse. Visst, det hade man kanske kunnat köpa, att hon glömt vårt samtal. Det lustiga är att pojken i andranamn fick det andra namnet vi funderat på. Så det är inte bara ett som är borta, utan båda. Nu tar jag ändå inte det så allvarligt då det inte verkar som att det blir fler barn för oss.

Svar på tråden Hur ska jag komma över att min syster tog "vårt" namn?