• sniwa

Extra Amorteringpå huslån

Kontaktade idag min bank för att göra en extra amortering på 100000:- på det av huslånen som har högst ränta.

(Lånet är på drygt 650000:- och är bundet i 2 år till. De första åren amorterade vi inte på detta lån då vi koncentrerade oss på att få bort topplånet först och när det var borta började vi amortera på detta med ca 4500:-/mån)

Efter tio minuter ringer banken tillbaka och säger att vi får betala 9000:- i avgift för att göra den extra amorteringen. Ok, då lägger vi det på is så länge sa vi.

Nu så här efteråt... varför ska det kosta att göra en extra amortering? Vi skriver ju inte om lånet och när som helst skulle vi ju kunna höja eller sänka den "vanliga" amorteringen?

Någon som kan förklara? Har banktjänstemannen tänkt fel?
    Eller om det nu är rätt, skulle vi kunna höja den "vanliga" amorteringen med 8000:-/ mån under ett år då utan att det ska kosta?

Tacksam för lite hjälp här!

• Svar på tråden Extra Amorteringpå huslån
  • sniwa
    Tines skrev 2015-01-13 21:27:09 följande:

Dom förlorar på räntan, så därför gör dom så.

Ja, jag vet ju att de tar ut en avgift om man skriver om lånen till lägre ränta  innan bindningstiden gått ut, men jag har aldrig hört talas om någon avgift för det när man gör en amortering bara.

I så fall borde det ju rimligtvis kosta att höja den vanliga månatliga amorteringen också?
    Det var ingenting vi hörde talas om när vi började amortera på lånet, vad jag vet har vi inte betalat någon extra avgift för det.
  • Grävling 75

Från Swedbanks hemsida:

Varför ska jag betala ränteskillnadsersättning?

När du tar ett lån med bunden ränta, lånar din långivare i sin tur upp motsvarande belopp med samma löptid som du. Löser du ditt lån i förtid, kan din långivare inte göra samma sak. Därför kan du behöva betala en ersättning till din långivare som kompensation för detta.

• sniwa
    Grävling 75 skrev 2015-01-13 22:02:34 följande:

Från Swedbanks hemsida:

Varför ska jag betala ränteskillnadsersättning?

När du tar ett lån med bunden ränta, lånar din långivare i sin tur upp motsvarande belopp med samma löptid som du. Löser du ditt lån i förtid, kan din långivare inte göra samma sak. Därför kan du behöva betala en ersättning till din långivare som kompensation för detta.

Ja, jag vet att man får betala ränteskillnad om man löser lånet i förväg.
    Men detta gäller ju en extra amortering, lånet är ju fortfarande bundet efteråt.

Varför kostar det inget att höja sin amortering månadsvis då?
  • tystlängtan

I teorin skulle du då alltid vinna på att binda lånet. Låt säga att jag binder mitt lån till en ränta på 3 %. Går räntan upp var det bra att jag inte tog rörligt, men om den går ner så är det bara att ta ett nytt rörligt lån (till en lägre ränta eftersom den har gått ner) och betala av på det bundna lånet.

• ardath bey

Men den del av lånet som du amorterar av är ju gone forever. Det är på den delen banken tar sin ränteskillnadsersättning.

• Stokke

Men lånet är på 100 000kr mindre.

Skulle du betalat av 50 000kr hade rse varit länge

• ardath bey
    sniwa skrev 2015-01-13 22:30:18 följande:
    Ja, jag vet att man får betala ränteskillnad om man löser lånet i förväg.
    Men detta gäller ju en extra amortering, lånet är ju fortfarande bundet efteråt.

Varför kostar det inget att höja sin amortering månadsvis då?
    Jag förstår att du tycker det är inkonsekvent med rse vid en engångsamortering om det inte är rse om regelbunden amortering höjs.

Det kanske dock är så att banken accepterar amorteringar upp till en viss gräns utan att ta ut rse:n från kunden men inte på en så stor amortering som du ville göra? Sanningen sitter väl förstås banken inne med men jag tror inte de skulle ändra sig om rse:n på 100 000 baserat på att de inte tar ut rse på 4500.
  • Jakerlund

förmodligen står det i avtalet som ni skrev på att det var amorteringsfritt en viss tid, och sen skulle det amorteras.

det betyder att ni följer det avtalet när ni började amortera, men att betala av en engångssumma följer inte avtalet.... därför får ni betala ränteskillnadsersättningen.

Det är också en anledning till att ha rörlig ränta, då kan man betala in extra när man vill.

Svar på tråden Extra Amorteringpå huslån