• Anonym (förvirradtjej)

berätta/inte berätta om abort

Har precis fått reda på att jag är gravid. Vill inte ha barn just nu och har i princip bestämt mig för att göra abort. Är väldigt ledsen över detta dock men tror ändå att jag fattar rätt beslut."Pappan" och jag var aldrig officiellt ett par och han har precis blivit ihop med sitt ex igen. Det var mycket  känslor oss emellan och vi har bestämt att inte umgås av den anledningen. Dock rör vi oss till viss del i samma kretsar och kommer troligtvis att träffa på varandra ibland. 

Till kruxet hör att jag inte vet om jag ska berätta för honom om graviditeten/aborten. Jag vet att man är två om att ha sex, men eftersom han inte har någon rätt att påverka mitt beslut känns det nästan taskigt att säga "hej jag är med barn, men jag ska göra abort, bara så att du vet". Tror att hela situationen skulle göra honom väldigt ledsen och på det har han andra jobbiga saker som pågår i livet just. På ett sätt vill jag då "skona" honom från detta. Samtidigt har jag aldrig gillat att hålla sanningen från folk, men just nu är jag rädd att den enda anledningen till att jag skulle berätta sanningen är för att "lätta mitt hjärta" och det känns på något sätt fel men samtidigt inte.

Är superförvirrad och behöver verkligen råd! Vad tycker ni, berätta eller inte?

• Svar på tråden berätta/inte berätta om abort
  • Tihi

Svårt att ge råd men jag tycker att om du känner att du behöver stöd själv för att genomföra aborten så ska du berätta för honom men annars kan du låta bli.

• Vendelamarie01

Personligen hade jag inte berättat om jag inte trodde att jag och mannen ifråga skulle bli tillsammans/bli mycket nära vänner i framtiden. I så fall hade jag inte velat ha gamla hemligheter liggandes. Men du har ju inte gjort något fel, utan löser din livssituation så gott du kan.

Dock rekommenderar jag att du berättar om graviditeten och aborten för någon som du verkligen litar på så att du får det stöd du behöver. Det låter ju inte som att det är just "pappan" som skulle vara ett bra stöd för dig, men kanske har du en släkting eller nära vän som kan vara med dig under aborten och som du kan prata med. En abort kan vara jobbig att gå igenom, men det kan också vara jätteskönt att få det uppklarat.

Jag önskar dig lycka till! Ta hand om dig!

• Anonym (ledsen)

behåll ditt barn, strunt i andra. pappan, vännerna....etc....
    jag lovar att om du gör det, så kommer du inte att ångra dig!
    är det så att du absolut inte vill ha, adoptera bort honom eller henne.
    vet du hur många försöker få barn men inte kan?
    låt det leva, han eller hon kanske blir doktor eller polis eller lärare när han eller hon växer upp, någon som behövs i denna värld.
    verkligen ingen möjlighet att ta hand om barnet? skänk en glädje åt en familj som så gärna vill ha ett barn.
    sådant går inte att få ogjort, och tro mig, du har ingen aning om hur liivet kan vända

• Tihi
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-13 22:23:21 följande:
    behåll ditt barn, strunt i andra. pappan, vännerna....etc....
    jag lovar att om du gör det, så kommer du inte att ångra dig!
    är det så att du absolut inte vill ha, adoptera bort honom eller henne.
    vet du hur många försöker få barn men inte kan?
    låt det leva, han eller hon kanske blir doktor eller polis eller lärare när han eller hon växer upp, någon som behövs i denna värld.
    verkligen ingen möjlighet att ta hand om barnet? skänk en glädje åt en familj som så gärna vill ha ett barn.
    sådant går inte att få ogjort, och tro mig, du har ingen aning om hur liivet kan vända
    Det är inte ts skyldighet att ge barnlösa par barn! Skrikandes

Svar på tråden berätta/inte berätta om abort