Tillfällig föräldrapenning, studerar
Hej,
Min fru ska föda barn när som helst nu, beräknat datum nästa vecka! Jag studerar på heltid sedan augusti och har haft CSN-bidrag under hela perioden. Innan jag började studera har jag arbetat heltid i flera år.
Nu ska jag ansöka om tillfällig föräldrapenning och få ersättning för de 10 första dagarna då barnet fötts eftersom mitt SGI, enligt FK:s uppgifter, är vilande.
Just nu befinner jag mig på följande sida:
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/anmal_ansok
På första punkten, anmäl i förväg, står det att man kan anmäla minst två månader i förväg. Men när jag klickar på länken "Anmäl 10-dagar vid barns födelse (utan e-legitimation)" frågas det om barnets personnummer. Jag vet ju inte detta ännu, och det framgår inte heller just i denna vy i vilket format detta skall anges.
Däremot på föregående sida igen, enligt länken ovan, står det under rubriken "Andra sätt att anmäla 10-dagar:" att om barnet saknar personnummer skall det i ett SMS anges barnets födelsedatum i formatet ÅÅMMDD.
Enkel fråga: Hur gör jag?
Min gissning: Ska jag ange barnets beräknade ankomstdatum? Jag gillar inte att gissa.
Off-topic: Måste säga att jag blir förvirrad av försäkringskassan sätt att förmedla information. Jag förstår att man vill göra det enkelt för sina användare, men i dessa sammanhang kanske man ska tänka "less is more".. varför ha femtioelva olika sätt att göra samma sak? Det blir svårare för användarna, och det krävs onödiga resurser från försäkringskassan att hantera support på detta.