Min mamma styr mitt liv
Jag är 19 år och min mamma styr fortfarande allt i mitt liv. Jag vet inte hur jag ska komma ur det hela, eftersom jag vill ha fortsatt kontakt med henne, det är hennes regler som gäller annars kan man fara och flyga.
Hon har bestämde att jag skulle plugga vidare direkt efter gymnasiet, trots att jag ville jobba ett år. Hon bestämde när jag flyttade var jag skulle bo, och att jag inte fick ta min hund med mig. Hon ringer mig ibland flera gånger varje dag, även under skoltid. Hon kräver tillgång till mina bankuppgifter. Hon tycker inte att jag skall fortsätta träffa min pojkvän eftersom han inte är något gott parti för mig enligt henne. Jag undviker att åka hem och hälsa på eftersom det då bara blir bråk, och jag måste ljuga när jag åker till min pojkvän eftersom hon anser att hon är mer värd min tid. När jag väl är hemma så har hon en lista med sysslor åt mig, begränsningar på hur jag får använda min telefon, en bestämd sovtid och ingen dator efter klockan 20.00. Hon kräver också att få pengar av mig när jag är hemma. Säger man emot blir hon en vulkan och tar till ohyggliga personangrepp.
Till saken hör kanske att min mamma har problem med hälsan, och jag vill såklart underlätta för henne men det är outhärdligt att vara hemma, dessutom är hon väldigt negativ och enligt henne är allt jag gör fel och dåligt.
Jag vill kunna ha en sund relation till min mor, jag älskar henne och behöver henne fortfarande och vill inte bara bryta all kontakt (vilket jag funderat på) eftersom jag inte har någonstans att ta vägen då.
Någon i liknande situation eller som faktiskt lyckats få en trasslig relation till föräldrarna på rätt köl igen?