• Anders2015

Partiledardebatt 20150114

Vilka partiledare tycker ni är dem bästa debattörerna eller dem sämsta?. Vilka talar i gåtor och vilka talar i klartext. Andra åsikter av debatten är av intresse givetvis. 

Starten av debatten anser jag att Stefan Lövfen åter igen slingrar sig och inte tar ansvar och besvarar dem frågor han får i klartext.

Hoppas mer politiker vågar stå upp och talar i klar text och bemöter sakfrågor i sin helhet. 

Klarar denna 7-klövers sammansättning med Stefan Lövfen som ledare att fatta gemensamma reformer i tid, förlorad tid kostar mycket för välfärden. Är Stefan Löfven den som kan förhandla med andra och inte bara komma överens med MP och V?.

• Svar på tråden Partiledardebatt 20150114
  • Gert

Mattias Karlsson briljerade under sitt anförande. Han gav svar på tal från frågestunden.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anders2015

Mattias Karlsson svarar rakt på nästan på alla frågor och det inger trovärdighet i sakfrågor. Om man röstar på SD eller ej så kan ingen sticka under stolen med det.

Dem som öppnat klart sämst anser jag är Gustaf Fridolin Och Annie Lööf dem talar i gåtor och beskyller mer än att debattera sakfrågor. 

• Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-14 11:39:51 följande:

Mattias Karlsson briljerade under sitt anförande. Han gav svar på tal från frågestunden.

Är det möjligt för dig att tycka illa om en sverigedemokrat? Känns som en matematisk omöjlighet när man älskar allt inom en viss rörelse.
  • Anders2015

Jag röstade inte på SD detta val om det ger någon vink?. Nästa val vet man inte vilka man röstar på?. Sedan om man tolkar debatten olika vilka som debattera bäst, vika som talar i klar text är en annan sak, och där tycker jag SD har stått upp och inte dribblat som vissa andra partiledare osv. 

Sedan gillar jag vissa saker i SD:s program lika som jag gillar vissa delar i andra partiers program. Men Gustav Fridolin gillar jag inte anser att han saknar verklighets uppfattning och har en arrogans som retar gallfeber på många. Och det är en dålig sida som Partiordförande. Annie Lööf lika så hon pratar i gåtor och stuvar om i debatten och attackerar och sprider mer dynga än att riktar en rak politik.

Sedan har tror jag även Batra inte blir den parti ledare som lyfter M, utan tror att hon kommer att få det tufft då M kommer att tappa väljare. 

Gillar inte Stefan Löfven men i ärlighetens namn tror jag han är bättre partiledare än Batra tyvärr.  

Sedan gällande SD, dem debatterar bra i debatter står upp, men sedan kommer även grodor från dem som jag inte gillar, vissa uttalanden osv. 

Det enda parti som jag ser negativt för Sverige är MP anser tyvärr att dem inte är bra för Sverige och våran välfärd. Lika tror jag Centern med Annie Lööf ej är bra dem är för trångsynta i vissa frågor och för inte en rak debatt och politik.

Det farliga med politiker är att dem är trångsynta och ibland fega att våga möta och ta upp sakfrågor och det tycker jag även denna debatt visade.

Hoppas på nästa duell,debatt att den blir bättre och att man ser lite handling och inte bara en massa paj kastning sedan att dem ger raka och ärliga svar, lika gäller frågorna. 

Ps tycker Göran Hägglund var bra i debatten och han attackerade SD rätt hårt men på ett juste och rakt sätt. Men röstade inte på KD heller.

• Anders2015
    Sensitiveguy skrev 2015-01-15 14:40:19 följande:
    Är det möjligt för dig att tycka illa om en sverigedemokrat? Känns som en matematisk omöjlighet när man älskar allt inom en viss rörelse.
    Glömde en sak. Finns det något du gillar hos SD eller eller hos någon SD Politiker.
  • Sensitiveguy
    Anders2015 skrev 2015-01-15 15:20:53 följande:

Glömde en sak. Finns det något du gillar hos SD eller eller hos någon SD Politiker.

Inget i politiken, tror jag. Men tycker deras politiker oftast är retoriskt skickliga.

Är du sosse, förresten?
  • Anders2015

Är inte Sosse heller skulle inte rösta på Sossarna när Stefan Löfven är deras partiledare och när dem har MP vid sin högra sida och har släppt fram MP alldeles för mycket. 

Läs ex vad Göran Persson säger gällande detta och jag förstår hans attack mot Stefan Löfven. Och Göran Persson får medhåll från många håll, tror att det inte blev nyval kommer att kosta mycket mer än vad ett nyval hade kostat. Varför? vi kan få ett stiltje inom politiken och budgetar med förslag kan dra ut på tiden. för många kockar och desto sämre soppa.

Sedan tycker jag att Stefan Löfven inte visat bra ledarskap en bra ledare lyssnar på alla partier oavsett, det är trots allt väljare som vill göra sig hörda med partiet.

Att i praktiken ljuga gällande att SD skulle rösta ner alla förslag som inte gagnade dem är som alla vet en ren lögn.

Hade man bara givit lite medhåll i SD politik så hade dem samarbetat, dem begärde inte mycket trots sina 13%.

Jag tycker invandringen ska skäras ner hur mycket vet jag ej men just nu är den alldeles för stor och det ger problem på många sätt, vi hinner inte med helt enkelt.

Men att man ska behöva rösta på SD bara för att andra partier inte ser den problematiken tycker jag är anmärknings värt. Och finns invandrare som även tycker lika i den frågan. Och man behöver absolut inte vara rasist för det. 

Sveriges politiker med journalisters drev har skapat detta svåra läge inom svensk politik. 

Hoppas i framtiden att man kan skriva att andra partiledare gör sig bra i debatter.

Men kan lova att Gustav Fridolin inte är en av dem och lika gäller Annie Lööf och då handlar det inte bara om invandrar politiken.

Så svar i denna fråga om debatten är: vinnare Göran Hägglund och Mattias Karlsson.

Förlorare Gustav Fridolin och Annie Lööf.

Batra tror jag kommer att få det riktigt tungt, både inom egna partiet och det kommer även att synas i nästa val då jag tror dem tappar än mer.

Hade Fredrik Reinfeldt och Göran Persson varit med hade det kunnat se annorlunda ut. Sedan gillade jag Anders Borg.

Det saknas helt klart ledargestalter som inger förtroende inom svensk politik.

Kommer Jimmie Åkesson tillbaka får dem än tyngre motståndare att debattera med.

• Sensitiveguy

Ville inte SD ha igenom sin invandringspolitik? Svårt med 13% bara.

• Anders2015

Givetvis ville SD ha genom sin invandra poltik då den står högt på deras dagordning. Men för att få igenom sin poltik få man ge och ta, och SD var mycket noga med att utrycka sig att om att dem vill förhandla om just invandra politiken i Sverige och dem flesta partierna stängde sina dörrar där. Vissa partier vill inte ens att man ska ta upp invandra politiken då man går SD vägar. Det är givetvis fel att agera så. 

13% tror inte att bara 13% vill ha det så och det kommer att gagna SD ytterligare i fler röster.

M har redan förlorat stort i att inte lyssna inom bla egna partiet, sedan tror jag även S kommer att förlora på sitt sätt att bemöta andra partier och istället gå MP till mötes i så pass stor form som dem gör.

Nu anklagar vissa KD för att dem har tagit upp invandra politiken på dagordningen, något är fel inom svensk politik när sak frågor inte bemöts rätt. Övriga länder i Norden har en mer öppen debatt kring frågan och det har visat sig klart bättre, dem har en starkare regerings form och det inger förtroende och det gynnar hela samhället med välfärd bättre. 

Att politiker och journalister säger att SD kommer att rösta ner alla förslag inom bla invandra poltiken som går emot dem är ren lögn helt enkelt. Vi behöver raka rör och det kommer att ske men det tar tid att våga med ett fegt klimat som Politiker har skapat i Sverige.

Sedan tror du att December uppgörelsen kommer att hålla till 2022? kanske inte ens till 2018?.

• Ogenomtänkt

Jag tycker så här:

Sjöstedt, Hägglund och Björklund: alla tre var bra. De har hög lägstanivå.

Lööf: fruktansvärd. Omöjlig att lyssna på; gapig, klyschor, talfel. Ett obegripligt val av partiledare.

Fridolin: inte bra rörigt. Tråkigt malande

Karlsson: bra. Retoriskt mkt skicklig. Dock inte lika vass som han var i jobbdebatten i augusti.

Lövfen: ok. Har blivit bättre sen i våras. Ger mkt sympatiskt intryck, vilket är viktigt för mig.

Batra: ok. Lite tråkigt malande, men lugn, rak och tydlig.

• Sensitiveguy
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-16 12:52:14 följande:

Jag tycker så här:

Sjöstedt, Hägglund och Björklund: alla tre var bra. De har hög lägstanivå.

Lööf: fruktansvärd. Omöjlig att lyssna på; gapig, klyschor, talfel. Ett obegripligt val av partiledare.

Fridolin: inte bra rörigt. Tråkigt malande

Karlsson: bra. Retoriskt mkt skicklig. Dock inte lika vass som han var i jobbdebatten i augusti.

Lövfen: ok. Har blivit bättre sen i våras. Ger mkt sympatiskt intryck, vilket är viktigt för mig.

Batra: ok. Lite tråkigt malande, men lugn, rak och tydlig.

Håller med. Väl betygsatt!
  • Anders2015
    Inte så illa tolkat av debatten tycker jag.

Sjöstedt, Hägglund och Björklund klarade debatten bra tycker jag med inte heller oväntat. Varför? har skrivit det förut och tror det kan bli så. Både Hägglund och Björklund kan bli vinnare i nästa val, bla för att M har en partiledare som jag tror kan försvaga M. Och det kommer inte bara att Gynna SD utan även bra debattörer som Björklund och Hägglund.

Sjöstedt är i vissa lägen skarp och tror på sin sak och hymlar inte om det, jag har varken skrivit buu eller bää om Sjöstedt som partiordförande.

Sedan när det gäller Fridolin och Lööf så tog du mina ord från munnen.

Gällande Karlsson lika så, du tog orden från min mun.

Löfven har blivit varmare i kläderna, men han visar i debatten ett ledarskap som jag har lite emot. Lite för mkt paj kastning och känns som han håller hårt vid sin högra hand MP. Och tycker man kan se en svårighet i att samarbeta från Lövfens sida rätt eller fel det får framtiden utvisa.

Batra svårast att bedöma tycker jag, men hon visar inte den pondus och självklarheten i debatten. Och M behöver en partiledare som visar slagstyrka på fältet.

Intressant tolkning och tror många håller med dig.

• sjuttiofemman
    Sensitiveguy skrev 2015-01-15 14:40:19 följande:

Nej sektdemokrater brukar hylla sina fuhrers oavsett vad de gör. Tom svinga med järnrör hyllas inom rörelsen.
  • Anders2015
    sjuttiofemman skrev 2015-01-16 21:56:57 följande:
    Nej sektdemokrater brukar hylla sina fuhrers oavsett vad de gör. Tom svinga med järnrör hyllas inom rörelsen.
    Det är ett sätt att utrycka sig, men tror knappast dem hyllar någon med järnrör och det tror jag är väl utrett och undanstökat vid det här laget. Sedan att kalla dem en massa namn som är totalt snedvridna gör det hela än tråkigare.

Sedan har du säkert några inom andra partier som inte beter sig så väl. Ska man börja rota så finns det röt ägg lite här och där oavsett parti.

En intressant fråga är, vilka politiska grupper ställer till med mest problem?. Tänker på skadegörelse, hot, riktade attacker, och vad det kostar samhället ekonomiskt.

Med politiska grupper menar jag dem som sympatiserar till dem olika politiska partierna i Sveriges riksdag.

Kanske borde det forskas i det? vad beror det på? hur uppstår det? kan politiker påverka detta?. Ett sätt att utveckla politiken är kanske att dem debatterar kring detta?.

Svar på tråden Partiledardebatt 20150114