• Anonym (Sur hundvakt)

Passade grannens hund en vecka och fick inte ens ett tack!

Vår granne som bor i huset tvärsöver vårt kom och frågade oss om vi kunde vara hundvakt en vecka till deras labrador. De skulle till Kanarieöarna på nyårsdagen. Både jag och min man älskar hundar så vi sa glatt ja.

Vi gick 3 långa promenader med henne i ur och skur och jag åkte hem på varje lunchrast för att rasta henne. En vecka senare tar min man en lång kvällsrunda och lämnar in henne i deras hus för de skulle vara hemma ca kl 22.

Vi behåller deras husnyckel ifall det blir något strul med hemresan. Vi tänkte att de kommer de väl själva och hämtar den och säger tack. I går tisdag har de fortfarande inte dykt upp så min man går över med nyckeln när jag inte är hemma. Frun i huset ursäktar att de inte "hunnit" komma över och tacka. Vi bor ju för 17 mitt emot varandra! Och de var hemma hela förra helgen.

Jag är så sur och arg över att man inte ens kan få ett spontant tack. Min man tycker jag överreagerar men jag känner mig utnyttjad. Hon hade fräckheten att dessutom fråga om vi kunde tänka oss att passa hunden igen! Jag tror jag smäller av. Jag vill gärna säga något nästa gång jag möter henne men vet inte riktigt vad. Några förslag?

• Svar på tråden Passade grannens hund en vecka och fick inte ens ett tack!
  • Fjärilslarv

Ja det var faktiskt väldigt fräckt av henne att inte tacka er, det håller jag med om. 

• Deviant

Det låter rent konstigt. Kanske ni tackade ja till att passa hunden så glatt osv att de antar att det gav er ungefär lika mycket som den, men det är fortfarande fräckt att inte ens säga tack!

Som en hundägare med noll tillgängliga hundvakter så blir jag irriterad på håll här. Om jag lyckades hitta en hundvakt så hade jag dels erbjudit ersättning, handlat med någon present från resan och framför allt tackat från hela mitt hjärta så det var uppenbart hur mycket hjälp det var för mig. 

Som djurägare kan man ju faktiskt inte åka iväg på resan om man inte hittar någon som passar djuren. 

• Anonym (ställeralltidupp)

Vet precis hur detta känns. har också ställt upp och passat hundar åt grannen och en massa annat. Men inte ett tack. men dom är inte rädda för att be om hjälp igen inte. Fy! vet inte riktigt vad du ska säga jag tycker själv detta är svårt. Men det bästa är kanske att säga att man gärna hjälper till men att det faktiskt inte är svårt att iaf tacka för hjälpen och fråga om allt har gått bra!

• Deviant

Fast du ville ju ha förslag på vad du skulle säga.. Hmm. Jag hade nog inte sagt något alls förrän hon kanske för på tal igen att ni ska passa hunden. Då hade jag sagt att mjae, sist sa ni inte ens tack för att vi hjälpte er och det hela kändes lite konstigt och olustigt så det vill vi nog inte. Typ!

• Anonym (B)

Bäst att du inte säger någonting , men passar inte hunden igen.

• Anonym (B)
    Anonym (ställeralltidupp) skrev 2015-01-14 11:26:09 följande:

Vet precis hur detta känns. har också ställt upp och passat hundar åt grannen och en massa annat. Men inte ett tack. men dom är inte rädda för att be om hjälp igen inte. Fy! vet inte riktigt vad du ska säga jag tycker själv detta är svårt. Men det bästa är kanske att säga att man gärna hjälper till men att det faktiskt inte är svårt att iaf tacka för hjälpen och fråga om allt har gått bra!

Hoppas du ställer inte upp längre...
  • BCH52

Om man försöker tolka hennes beteende lite positivt så kanske hon med sin replik "inte hunnit" menade att köpa eller packa upp den tackgåva de tänker ge er. Men å andra sidan bör man kunna säga tack ändå.

Avvakta några dagar och se om det kommer något.

Annars, om ni inte vill. Säg bara, nej det blev alltför mycket jobb för oss. Föreslå sedan att de frågar någon tonåring i närheten men att de säkert vill ha någon ersättning för jobbet.

Då har ni lite fint påminnt om att ni inte fick någon ersättning utan att det ser ut som om ni förväntat er det. Och som alltid när man lämnar ett sånt här besked, var över-trevligt-vänligt-leende.

• 8oo8

frun i huset kanske gav din gubbe tack så det räcker men han vågar inte säga något till dig utan tycker du överdriver....

• Anonym (Wildrat)

Ta reda på vad hundpensionat kostar och nästa gång hon frågar om hundvakt så säg "det kostar xxkr. Förra gången var gratis men när man inte ens får ett tack så går priset upp".

• Anonym (Sur hundvakt)

Det enda hon sade till min man var att de inte hunnit komma och hämta nyckeln och säga tack, så något översvallande tackande var det inte.

Och någon present är jag ganska säker på att vi inte får men det förväntar jag mig inte heller, ett spontant tack och lite uppskattning hade varit nog.

Tycker det är så fruktansvärt nonchalant och dålig stil. Det är att utnyttja människors goda vilja.

• jenny99

Pinsamt.Sånna som du är guld värda för många djurägare.Jag har alltid haft presenter med mig hem till vår kattvakt som dessutom bott i vårt hem så katterna slipper flytta.Och pengar givetvis.

• Anonym (ställeralltidupp)

Nej jag har sagt nej nu mera.

Anonym (B) skrev 2015-01-14 11:30:27 följande:

Hoppas du ställer inte upp längre...

• Anonym (B)
    Anonym (ställeralltidupp) skrev 2015-01-14 12:37:34 följande:

Nej jag har sagt nej nu mera.

Svar på tråden Passade grannens hund en vecka och fick inte ens ett tack!