• muuppeens

Dubai/Tokyo

Hej! Jag och min man åker till Dubai den 22a Mars och reser vidare till Japan den 29e Mars, vill nu ha MASSA tips, vad man måste se/göra. Vad man ska passa sig för osv. 

Och gärna bra/billiga hotell. Tänkte bo i ett lägenhetshotell i Dubai och hotell med ingående frukost i Japan. 

Tack :)! 

• Svar på tråden Dubai/Tokyo
  • Duckan

Billigt rimmar illa med Dubai där få saker kostar lite dessvärre.
    Klassiska saker att se och göra där är:
    Afternoon Tea i Burj Al Arab (jag skulle dock inte betala över tusenlappen för att dricka te)
    Åka upp i Burj Khalifa, utsikten är fenomenal
    Se vattenspelet i fontänerna nedanför Burj Khalifa och strosa i Dubai Mall. (Shopping, med undantag för vissa märken) är dyrare än hemma.
    Bab Al Shams Desert Spa är en härlig dag. Utan barn kan ni stanna och äta och få en show med magdans etc.
    Har ni barnasinnet i behåll kan ett besök på Atlantis eller Wild Wadi waterpark vara roligt.
    En kväll på Madinat (arabisk soukken), strosa, ta en  drink, äta mat. Jättemysigt. Åka båt i kanalen mellan husen  när mörkret fallit.
    Guldsoukken kan vara en upplevelse att se om man går igång på glitter.
    Äta god mat kan ni göra på många ställen. Jag kan tipsa om Zuma, West 14th, The One and Only Royal Mirage Beach Bar and Grill, Buddha Bar.
    Drinkar på Bar 44 (Grosvenor House), Toro Toro, Barasti, Siddharta Lounge bl a.

• Duckan

Skulle tro att de billigaste hotellen hittar du i Deira med omnejd. Taxi är billigt i Dubai så ni kan ta er till allt ändå.

• Anonym (F.d. Tokyoresenär)

I Tokyo får du inte missa att gå på temarestaurang, det var det häftigaste jag gjorde när jag var där! Om du bara har tid/råd att gå på en så rekommenderar jag starkt Ninjarestaurangen (Ninja akasaka) - det var verkligen en upplevelse! Även Alice i Underlandet-restaurangen var häftig och Arabian Rock (Aladdin/Tusen och en natt-tema) var också fin, men på den kunde de ingen engelska alls. Du kan be om hjälp att boka restaurangerna på ditt hotell - men se till att boka i tid (gärna någon dag innan du vill dit) för de bokas upp snabbt.

• just my 2 cents

Finns massor med "billiga" hotell i Dubai, jag skulle undvika att bo i "gamla" Dubai, dvs områdena runt Deira. Jag tycker själv allt däromkring är trångt och smutsigt.

Brukar gå att hitta trevliga hotell billigt mer åt Dubai Marina hållet.Det är mycket trevligare områden om man vill gå ut och strosa lite. I Al Barsha finns det också många billiga hotell och därifrån är det nära till det mesta även om området i sig känns lite mycket som ett industriområde. Men som någon annan sa så är taxi billigt så enkelt att ta sig runt.

www.timeoutdubai.com/ har jättemycket information om restauranger och saker som händer just nu.

God mat finns i alla prisklasser, det är värt att kolla innan man går in någonstans om man vill äta billigare. I Dubai kan man äta sig mätt för 20 kr eller betala 800+ kr för en varmrätt.

• Duckan

Håller med om Deira, jag skulle inte bo där jag heller. Föreslog det bara med tanke på att det är billigare där.
    Marinan är mycket trevlig!

Vill man bara äta utan att få så mycket upplevelse har ju mallen sk foodcourts för inga pengar. Glömde nämna det.

Svar på tråden Dubai/Tokyo