brysch skrev 2015-01-14 21:18:44 följande:
Ja kanske det.. de är inte direkt insatta i min son däremot kusinen som är en flicka. Det kan ha andra orsaker också förutom kön i och för sig men ändå. De köper prylar till honom men är sällan och hälsar på eller verkar så överdrivet intresserade av honom. På ett år kanske 4-5 gånger sammanlagt medan kusinen får besök två-tre gånger i månaden och vi är lättare att hälsa på i form av transport. Tror nog att de älskar honom och säkerligen nästa också men det känns lite jobbigt att nästa syskon inte känns ovillkorligt älskad eller efterlängtad. Och skulle det bli en flicka vill jag inte att hon ska få mer uppmärksamhet och glädje än min pojk.
Hela grejen tar liksom lusten från att det kommer ett syskon vilket känns jäkla jobbigt. Går bara runt och funderar på hur det blir om det är en pojke eller om det blir en flicka och hur de kommer reagera. Gaah!
De tar onödig energi av dig, lägg den på annat. På roliga saker, sådant du mår bra av. De är inte värda att du mår dåligt och går och ältar. Du väntar ett
barn och
det är värt att glädjas åt, tro inget annat. Problemet är deras.
Något annat men jag hade en vän som varje gång vi träffades under min första graviditet gärna gav kommentarer som "visst hoppas du att det är en flicka?!" och pratade gärna ner pojkar trots att hon själv hade barn med snopp, jag visste att hon själv bar på en stor längtan efter en flicka och märkte ganska snabbt att hon försökte överföra sina känslor på mig. Jag fann det nästintill obehagligt, När jag sedan fick en flicka förvärrades det men nu var hon var bitter och inte alls vänlig, jag fixade det inte till slut då jag enbart mådde dåligt i hennes sällskap, så ska det inte vara. Det var omöjligt för mig att hjälpa henne då jag eller min dotter mest troligt gjorde hennes längtan mer påtaglig.
Som flickan och kråkan skriver handlar det om föreställningar, vad man tror att ett barn av ett visst kön ska vara eller framförallt ge föräldern, mor eller farföräldern. Jag tycker de lösningar flickan och kråkan tar upp är vettiga i er situation.