Windi pysventil - Kan mitt barn ta skada?
Jag har en dotter på 6v som så många andra barn har problem med magen och gaser. Det började i princip direkt vi kom från BB och håller väl sakta men säkert på att lugna ner sig lite nu tror jag. Jag har testat det mesta: äter mjölkfritt (inväntar fortfarande resultat), minifom, Semper magdroppar, fänkålste, magmassage osv. Det enda som gett märkbart resultat är Windi pysventil.
När vi använder Windi kommer det ofta luft och även en laddning bajs och lillflickan blir lugnare och kan äta och sova gott. Vi använder Windi ibland en gång varannan dag men ofta en gång varje dag innan vi går och lägger oss. Detta överskrider ju inte rekommendationen på förpackningen däremot brukar vi använda den mer än 1 minut åt gången tills det slutar komma luft. Jag kan ta ut den, massera lite, sedan stoppa in den igen så kommer det mer.
Nu börjar jag bli orolig att vi "missbrukar" ventilen och att vi hämmar hennes bajsreflex. I och med att vi använder den ganska frekvent bajsar hon ju sällan utan att vi använder ventilen, hon hinner liksom inte komma till nästa bajstillfälle innan vi använder den igen. BVC tyckte det var ok så länge inte syftet var att få henne att bajsa, att vi får "bajs på köpet" var enligt henne inget fel. Men det var ett litet udda svar kan jag tycka.
Vad har ni för erfarenheter av Windi? Har ni varit med om / vet någon som förstört barnets egna bajsreflexer?