• Anonym (-)

Någon mer som har 13 revben?

Gjorde en röntgen för ett tag sedan och fick då reda på att jag har 13 revben. "Normalt" är att man har 12 stycken. Hade jag ingen aning om, men nu vet jag.

Jag är kvinna, med 13 revben. Känns ju som att män borde ha det (iom berättelsen om Adam och Eva).

Tydligen så föds var 20:e med ett extra revben.

• Svar på tråden Någon mer som har 13 revben?
  • Anonym (coolt)

Hur vet man hur många revben man har? Kan man ens klura ut det utan se det på röntgenbilder?

Nyfiken, är din bröstkorg "längre" än andras?

• Anonym (-)
    Anonym (coolt) skrev 2015-01-14 18:22:50 följande:

Hur vet man hur många revben man har? Kan man ens klura ut det utan se det på röntgenbilder?

Nyfiken, är din bröstkorg "längre" än andras?

Jag vet inte. Läkaren sa det liksom "i förbifarten". - Ungefär: "Jo, du förresten, visste du att du har 13 revben, det är det inte många som har!"
    Resten googlade jag mig till.

Alltså,  jag har ingen aning. Jag har aldrig märkt det. Hade nog dött ovetandes om jag inte gjort denna röntgen.
  • KakanSmakan

Är det tretton rader av revben man har då? Inte sju på ena sidan och sex på andra? (Jag är såå dålig på anatomi...)

• Anonym (-)
    KakanSmakan skrev 2015-01-14 18:55:06 följande:

Är det tretton rader av revben man har då? Inte sju på ena sidan och sex på andra? (Jag är såå dålig på anatomi...)

Hm, det vet jag inte. Men jag tror att det är ett extra på ena sidan. Fast nu när du säger det, så borde det ju vara en hel rad.
    Jag vet inte. Jag såg aldrig bilden. Läkaren nämnde det liksom bara som hastigast.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2015-01-14 18:56:59 följande:
    Hm, det vet jag inte. Men jag tror att det är ett extra på ena sidan. Fast nu när du säger det, så borde det ju vara en hel rad.
    Jag vet inte. Jag såg aldrig bilden. Läkaren nämnde det liksom bara som hastigast.
    Försöker känna efter och det borde vara så som du tror.
Svar på tråden Någon mer som har 13 revben?