Ellonbellon skrev 2015-01-15 12:38:31 följande:
Det första antagligen för att det var skickat som ett brev.... Dessa går inte att spåra. Du får inga paket i brevlådan då dessa måste hämtas mot leg.
Det andra, paketet dök ju upp efter ditt samtal, alltså har det kanske fastnat någonstans på vägen och när man började spåra det fann man fram det. Alt. att den första aviseringen var ett SMS, och att avsändaren angett fel telefonnummer, den avin du fick var i så fall en påminnelse. Alternativt att den första avin inte kom fram till dig, men påminnelseavin gjorde det.
TS
Det är svårt att säga, antagligen ligger det på ditt utlämningsställe, eller på fel utlämningsställe. Om du har kontaktat kundtjänsten så ligger det ett ärende på det, och man kommer kontakta åkeriet samt utlämningsstället för att ta reda på om de missat att scanna in det. Det kan ta lite tid eftersom åkeriet och chaufförer kör ut paket för att få fram i tid, och alltså inte alltid svarar i telefonen.
Om det är stulet så kommer det som du säkert förstår aldrig komma till rätta.
TIPS, ta alltid kollinummer så kan ni följa det själva och se om det har fastnat någonstans. Då ser ni också om det kommit till utlämningsstället, så behöver ni inte vänta på avin. Bara ta med kollinummer och leg så har ni paketet.
Jo detta skickades som "small packet" från UK, och dök upp i lådan innan brevbäraren kommit den dagen. Stack ut så det hade lätt kunnat blivit stulet.
Det andra gick inte att spåra enligt posten, det fanns inget nummer och måste i sånt fall börja nystas från UK då det skickats därifrån. Detta var också innan smsavisering var utbrett. Avin var inte någon påminnelseavisering. Såna har jag fått och då endast när posten inte delat ut den första till mig, det brukade iallafall på den tiden stå "påminnelseavisering" stämplat. Antagligen låg det någonstans det med, som det första och något "snäll" person gick och letade.
Detta var alltså paket från en privatperson till mig, inte något företag.
Posten i Sverige är under all kritik, har många berättelser. Julkort skickade till min gamla mormor, från UK till henne med adressen utprintad med tydliga bokstäver till hennes adress som hon haft i hundra år ungefär, kommer tillbaka till UK med noteringen "adressen existerar ej".
Proffsigt.