• Pedagog200701

Aktivering av hund

Jag försöker utforma varierad hjärngympa/övningar till min hund men ibland får jag idétorka och jag antar att jag inte är den enda.

Här kan vi dela med oss av konkreta övningar, material och trix för hunden.

Förutom redan färdiga hundleksaker och aktiveringsbrädor mm som tyvärr är rätt dyra brukar jag utnyttja förbrukar material som tex toarullar och PET-flaskor att lägga godis i.

Det förekommer även en hel del sökövningar inom-/utomhus. Ibland kastar jag ut hundens mat över golvet eller lägger den i en godisboll istället för att servera maten i skålen.

Dela gärna med er av era idéer så får vi tillslut ihop en hel lista med fantasifulla övningar till våra fyrfota vänner!

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden Aktivering av hund
  • hundhår

Att hitta på nya sätt att aktivera är roligt och kul när man lyckas! Har en sheltie som vill ha nya utmaningar hela tiden. Några tips:

Stapla hinkar på varandra och lägg godis i varje hink sedan får hunden arbeta med att sära på hinkarna och komma åt godiset. Var med hela tiden ifall hunden har tendenser till att bita sönder och svälja saker. Så att inte plastbitar av hinkar hamnar i magen. Plåthinkar kan orsaka tandskador så det skulle jag inte använda.

Lägg godiset i en handduk eller tyg av något slag och knyt om hårt. Låt hunden arbeta för att få upp. Gör det svårare och svårare, Kan till slut stoppas ner i en lämplig kartong så att hunden får dra ut den från kartongen innan den måste öppna knuten.

Knyt ett lämpligt snöre beroende på storlek av hund och lägg ett paket t ex en toarulle, en kartong med godis eller en handduk med godis högt, fäst snöret och låt det hänga ned så att hunden måste dra ner snöret för att få godiset. Börja lätt och svårare och svårare.

Lär hunden apportera något speciellt t ex träbitar som bara används till denna aktivering och börja lätt och göm sedan inomhus. Hunden får bara godis om den kommer med de speciella pinnarna inget annat som leksaker eller andra föremål. Har själv en hund som inte sväljer saker så jag har minskat ner storleken ordentligt för att göra det svårt att hitta det jag gömt.

• hundhår

Glömde min hunds favorit som han får ibland, att få torrfodret serverat i en papperskasse utan handtag som han annars fastnar i med huvudet och sen är det fyllt med återvinningspapper inte tidningar då de har häftklammer i sig. Han älskar att gräva runt och riva ut. Sen när han ätit upp får han städa upp alla pappersbitar igen och lägga tillbaka dem, som tack får han några godisbitar.

Sen har jag en gammal kastrull med massa gamla skedar i för att träna och vänja honom vi ljud, i den lägger jag godis eller serverar middagen. Han har också med shaping och klicker fått tränga ner sig i kastrullen, han kan precis sitta i den. Återigen har du en glupsk hund så akta tänderna så att hunden inte bara hugger efter maten istället för att putta och gräva ut skedarna så att inte tandskador uppstår.  Har du en glupsk hund så kan du hälla i bollar blir aktivering men inte ljudträning.

• Aupendi

Det var bra tips!
    Ska testa att ge min tik sitt foder i en kartonglåda med papper i :) Så får hon gräva och leta lite :)

Ska prova att fästa paket i ett snöre med, som hon får dra ner :)

Hoppas det går hem!

Jag har tidigare tagit gamla strumpor och lagt i nån godisbit och slagit knut på, men oftast tuggar hon hål istället för att knyta upp... Men jag kan kanske avancera det genom att lägga strumpan i ett paket som hon ska dra ner med hjälp av snöre :)

• Aupendi

Hon var förövrigt jätteglad på julafton när hon fick öppna julklappar och riva sönder pappret. Så det skulle man ju kunna ge henne lite då och då . Slå in middagen i ett paket :)

• Emyricon
    hundhår skrev 2015-01-14 21:35:16 följande:

Glömde min hunds favorit som han får ibland, att få torrfodret serverat i en papperskasse utan handtag som han annars fastnar i med huvudet och sen är det fyllt med återvinningspapper inte tidningar då de har häftklammer i sig. Han älskar att gräva runt och riva ut. Sen när han ätit upp får han städa upp alla pappersbitar igen och lägga tillbaka dem, som tack får han några godisbitar.

Sen har jag en gammal kastrull med massa gamla skedar i för att träna och vänja honom vi ljud, i den lägger jag godis eller serverar middagen. Han har också med shaping och klicker fått tränga ner sig i kastrullen, han kan precis sitta i den. Återigen har du en glupsk hund så akta tänderna så att hunden inte bara hugger efter maten istället för att putta och gräva ut skedarna så att inte tandskador uppstår.  Har du en glupsk hund så kan du hälla i bollar blir aktivering men inte ljudträning.

Haha! Min första tanke var att du hade en stor hund, så jag funderade på hur jävla stor kastrull du hade. Jag såg liksom min egen 43 kilos sitta i kastrull :P
    Men kanonövningar verkligen!

Här hemma ställer vi ut uppochnervända pappmuggar (ca 15 st) med en godis under ett par av dem. Sen får hunden gå runt och buffa och välta för att hitta godis. 
    Vi lägger också en godis i botten på muggar och staplar de i varandra. 

Frolic ringar som man kan hänga på grenar och liknande är grymt!

Fyll en KONG eller liknande med mjukost, leverpastej eller annat kladdigt, det kan ta timmar innan hunden är färdig och ger upp :)

Sätt fast godis i en flätad korg. 
  • Alexandra1990

Vi gör alltid paket av tomma toarullar. Vik in kanterna i ena hörnet, lägg godis i, vik sedan in dem andra kanterna så det blir ett paket.

Svar på tråden Aktivering av hund