hundhår skrev 2015-01-14 21:35:16 följande:
Glömde min hunds favorit som han får ibland, att få torrfodret serverat i en papperskasse utan handtag som han annars fastnar i med huvudet och sen är det fyllt med återvinningspapper inte tidningar då de har häftklammer i sig. Han älskar att gräva runt och riva ut. Sen när han ätit upp får han städa upp alla pappersbitar igen och lägga tillbaka dem, som tack får han några godisbitar.
Sen har jag en gammal kastrull med massa gamla skedar i för att träna och vänja honom vi ljud, i den lägger jag godis eller serverar middagen. Han har också med shaping och klicker fått tränga ner sig i kastrullen, han kan precis sitta i den. Återigen har du en glupsk hund så akta tänderna så att hunden inte bara hugger efter maten istället för att putta och gräva ut skedarna så att inte tandskador uppstår. Har du en glupsk hund så kan du hälla i bollar blir aktivering men inte ljudträning.
Haha! Min första tanke var att du hade en stor hund, så jag funderade på hur jävla stor kastrull du hade. Jag såg liksom min egen 43 kilos sitta i kastrull :P
Men kanonövningar verkligen!
Här hemma ställer vi ut uppochnervända pappmuggar (ca 15 st) med en godis under ett par av dem. Sen får hunden gå runt och buffa och välta för att hitta godis.
Vi lägger också en godis i botten på muggar och staplar de i varandra.
Frolic ringar som man kan hänga på grenar och liknande är grymt!
Fyll en KONG eller liknande med mjukost, leverpastej eller annat kladdigt, det kan ta timmar innan hunden är färdig och ger upp :)
Sätt fast godis i en flätad korg.