• Anonym (!)

Föräldradagar och föräldrapenning, hur funkar det?

Hej!

Fick veta idag att jag är gravid i ca v 4-5. Jag har inte bestämt mig om jag vill behålla det än. Men jag gjort en abort för nästan ett år sen nu så är inte så pigg på att göra det igen.

Det passar bra att få barn med tanke på boende då jag och min sambo snart flyttar in i en lägenhet på 90 kvm. Men det här med jobb och pengar skrämmer mig.

Jag har en 75% tjänst nu på vikariat. Jag vet inte om jag kommer få fortsätta på jobbet efter i höst då många tjejer kommer tillbaka från deras föräldraledighet ironiskt nog :)

Så frågan är nu får jag pengar under mammaledigheten från både jobbet och försäkringskassan? Eller är det bara försäkringskassan? Jag har räknat att jag får ca 5-6000 från kassan vilket inte är nånting! Så även om jag har slutat på jobbet, får jag ändå pengar från dom?

Och pappan ska ju va hemma 10 dagar efter förlossning, får han fullt betalt för det? Även om han är egen företagare?

• Svar på tråden Föräldradagar och föräldrapenning, hur funkar det?
  • Anonym (Hmm)

Det finns vissa arbetsgivare som betalar en del under tiden man är föräldraledig. Men detta rör sig vanligtvis om 10% av lönen, vissa privata företag kan ge 20%. Men jag skulle tro att man behöver vara fast anställd för att få den förmånen.

Var det det du undrade? Eller vad menar du med att du skulle få betalt både från ditt jobb och FK?

• Anonym (!)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-01-14 21:43:40 följande:

Det finns vissa arbetsgivare som betalar en del under tiden man är föräldraledig. Men detta rör sig vanligtvis om 10% av lönen, vissa privata företag kan ge 20%. Men jag skulle tro att man behöver vara fast anställd för att få den förmånen.

Var det det du undrade? Eller vad menar du med att du skulle få betalt både från ditt jobb och FK?

Ja precis om jag får betalt från båda hållen? Annars har man ju inte råd att ha barn helt enkelt. Även om man har lite sparade pengar så kommer ju dom gå åt väldigt fort.

Jag har hört att man får 80 % av lönen men det är alltså om man är fast anställda kanske. Men känns som om det är "kört" när det gäller jobb och ekonomi. Även om sambon tjänar pengar så känns det dumt att leva på honom liksom.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (!) skrev 2015-01-14 21:52:41 följande:
    Ja precis om jag får betalt från båda hållen? Annars har man ju inte råd att ha barn helt enkelt. Även om man har lite sparade pengar så kommer ju dom gå åt väldigt fort.

Jag har hört att man får 80 % av lönen men det är alltså om man är fast anställda kanske. Men känns som om det är "kört" när det gäller jobb och ekonomi. Även om sambon tjänar pengar så känns det dumt att leva på honom liksom.
    Man får ingen lön när man är f-ledig. De 80% är pengarna man får från F-kassa, sk föräldrapenning.
  • Anonym (Hmm)

Alltså jag vet inte om jag missuppfattar dig... Men du får ju pengar från FK, och den ersättningen är ca 80% av den lön du har nu. Du får ju inte 80% från jobbet plus ersättning från FK.

Hur mycket tjänar du idag och hur länge har du jobbat?
  • Flickan och kråkan

Föräldrapenningen baseras på den sgi man har. Har du en inarbetad sgi? Läs om sjukpenninggrundande inkomst (sgi) på försäkringskassans hemsida. 
  • Anonym (Hmm)

Sen är det såklart inte alls dumt att leva på sambon medan du är föräldraledig. Det är ju ERT barn, det är klart att ni hjälps åt med den ekonomiska biten då. Sen när han är föräldraledig så får ju du jobba istället.
  • snusmumriken

Försäkringskassan räknar ut hur mycket du har i årslön och ditt SGI hamnar på ca 80% av det.

Glöm absolut inte att vara inskriven på arbetsförmedlingen när du inte jobbar, är du det? Blir du arbetslös räknar de på den lönen du hade senast, men enbart om man är inskriven.

Jobba järnet nu, försök få fler timmar, sök andra jobb. Ju mer du tjänar nu, desto bättre SGI!

• zZzZz

Du får ju inte både lön från jobbet och ersättning från försäkringskassan, utan är du föräldraledig så får du ersättning för det, sen beror det på hur många dagar per vecka du tar ut... ju mer dagar = desto mera pengar, men ju kortare tid hemma, och tvärt om...

Sen om du tar ut föräldraledighet så behöver du ta ut 7dagar/veckan för att komma upp i dom där 80%:en...

Jag är föräldraledig nu (6månader) medans tjejen jobbar, och jag tar ut 7dagar i veckan för att få ut mina 80% men ändå, det är en stor skillnad mot ens vanliga lön och ersättningen från FK... att vi får jämställdighetsbonusen är ju ett plus, men ändå... :)

• Anonym (!)

Då har jag missuppfattat allt. Jag trodde man fick både från jobbet och Fk haha.

Har ingen aning vad sgi är för nåt? Får man mer pengar då?

Sen skulle jag gärna vilja hjälp att fylla i det bilden nedan visar. Vad betyder allt och hur vet jag hur många dagar jag kan ta ut?

• zZzZz

Sgi är sjukpenninggrundande inkomst, dvs din årslön som dom baserat föräldrapenning och sjukpenning på... Den fastställs av fk efter utredning, dvs din inkomst ska bekräftas.. Sen när du tar ut en dag så får du pengar för det.. 

Du fyller i det där som det står... Du kan välja  omfattningen av föräldrapenning med, dvs en halv dag, 75% eller hel dag.. 

Sen får man föräldrapenning i efterskott och datumen är typ 21 till 20, så blir ett snyggt glapp i pengarna första månaden.. 

Men på försäkringskassans hemsida så kan du fylla i din län och antal dagar så får du typ veta hur mycket du får ut per månad efter skatt.. 

Svar på tråden Föräldradagar och föräldrapenning, hur funkar det?