• Äldre 15 Jan 15:07
    2588 visningar
    9 svar
    9
    2588

    Superkonstig kanin

    Hallå, jag har en liten hane på 4 månader som är helt galen. Han älskar att slicka min och makens händer, biter i våra kläder och vill hoppa upp nära i soffan. Det är min första kanin och jag tycker väl inte beteendet är så normalt. Eller är det ett normalt beteende? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Superkonstig kanin
  • Äldre 15 Jan 15:10
    #1

    Kanske börjar bli könsmogen?

  • Äldre 15 Jan 15:16
    #2
    BigMami skrev 2015-01-15 15:10:10 följande:

    Kanske börjar bli könsmogen?


    Jo, jag har också funderat på det men eftersom han påminner mig så mycket om en hund just nu så är jag väldigt osäker. Han gör ju liksom inget, är väl lite tonåring och trotsar, testar gränser osv men det känns ju inte så normalt när han slickar typ hela tiden eller biter i kläder. Jag vet verkligen inte hur en kanin är, som sagt min första kanin liksom och han är ju liksom fri hela dagarna, vi lägger honom bara i buren under natten.
  • Äldre 15 Jan 15:18
    #3

    en kanin kan ju bli som en liten hund - så jag tycker inte beteendet verkar så konstigt! 

  • Smulan­112
    Äldre 15 Jan 15:19
    #4

    Helt normal kanin. Börjar bli könsmogen.

    Varför den slickas på händerna är för att de är salta. Bita i kläderna helt klart normalt av en kanin som är 4 månader. Kaniner tycker om att hoppa upp på saker och är nyfikna av sig ;)

  • Äldre 15 Jan 15:26
    #5

    Åh tack för alla svar! :) skönt att det är ett normalt beteende för så mycket jag har googlat efter svar så blir man tokig haha och ännu mer tack för att ni pallar att svara på en förvirrad nybörjares fråga som måste se hur dum ut som helst haha :)

  • Äldre 15 Jan 16:11
    #6

    Har ni funderat på att kastrera honom? De kan bli aggressiva när de börjar bli könsmogna..

  • Äldre 15 Jan 16:35
    #7
    BigMami skrev 2015-01-15 16:11:56 följande:

    Har ni funderat på att kastrera honom? De kan bli aggressiva när de börjar bli könsmogna..


    Jo, jag ska absolut kastrera men det är väl från 6 månader man får göra det?
  • Äldre 15 Jan 16:43
    #8

    Har för mig att det var något sådant men bra att ni vet om det och har funderat på det.

  • Äldre 15 Jan 18:05
    #9
    +1

    Ja även om den unge herren var ett spontant köp (tyckte det var jävligt synd att någon ville ta bort honom pga allergi när han kunde få ett bättre hem hos någon annan) och våran erfarenhet inte var så stor så har man ju helt enkelt fått läsa om skötsel samt prata med bekanta :)

    Han är ju det bästa spontana köpet vi har gjort och allt man har fått lära sig hittills har varit intressant samt att se en liten varelse lycklig och lugn i jämförelse hur deprimerad han var när han kom hit har gett en hel del :)

    Men sedan så är han ju så liten fortfarande så vi ger ju honom den tid han behöver, dock säger man ju ifrån när det kommer till att bita kläder eller lakan, soffa, kuddar osv. Kaniner är verkligen lik hundar i sättet så jag kör lite hunduppfostran på honom (dvs. säger nej osv eller aj aj, ungefär som till ett spädbarn) men eftersom han påminner just så mycket om en hund så vart jag fundersam om det var normalt eller om det är bara hur han är (haha).

Svar på tråden Superkonstig kanin