• Santisen

järntabletter sen mjölk?

Har tagit järntabletterna sen kom jag på att jag vill ha mjölk!!
    Är det bara dumt eller?

• Svar på tråden järntabletter sen mjölk?
  • 3 barns morsan

man ska väl vänta med att dricka mjölk till 2 timmar efter att man har tagit tabletterna, det står antagligen i foldern i förpackningen....

• evaviola

jaha, du menar så!!! Järnet tas inte upp lika bra med mjölk, nä. Försök äta c-vitaminrik mat så ts det upp lättare.

• Santisen

åh...suck så typiskt.
    Får väl ta vatten istället

evaviola
    mjölk försämrar ju järnupptaget.
    Jag funderade på om det gjord någon skillnad om man tog järnet först o sen väntade en liten stund innan man drack mjölken

• m3ssy

Ta järntabletten med apelsinjuice (om du inte mår illa utav det) eller tillsammans med Berocca ( B&C-vitaminer) så får du ett mycket bättre upptag av järnet. Vänta med mjölk / mjölkprodukter och andra mineraler (som tex finns i multivitaminer) samt med vissa typer av läkemedel mot halsbränna om du råkar ta nåt sånt i minst 4 timmar efter att du tagit järn.

• GoaLinda

järntabetter och inte mjölk på 2 timmar för eller efter intaget..
    då gör dom ingen nytta..

• Cinnalinna

Mjölk, kaffe, te, cocacola (eller annan koffeinhaltig dryck) är ett stort NO NO ihop med järntabletter! drick apelsinjos med järntabletterna istället sa tar kroppen upp järnet extra bra!

• JohPet

Jag försöker alltid ta järntabletterna innan jag går och lägger mig. Då är det ingen risk att jag dricker kaffe eller mjölk efter. Men visst, ibland slarvar man väl.

• hana jama

Min bm sa att man ska inte svälja järntabletten med kaffe, te, mjölk eller läsk juice och vatten var bra

Svar på tråden järntabletter sen mjölk?