järntabletter sen mjölk?
Har tagit järntabletterna sen kom jag på att jag vill ha mjölk!!
Är det bara dumt eller?
Har tagit järntabletterna sen kom jag på att jag vill ha mjölk!!
Är det bara dumt eller?
vad menar du?
man ska väl vänta med att dricka mjölk till 2 timmar efter att man har tagit tabletterna, det står antagligen i foldern i förpackningen....
jaha, du menar så!!! Järnet tas inte upp lika bra med mjölk, nä. Försök äta c-vitaminrik mat så ts det upp lättare.
åh...suck så typiskt.
Får väl ta vatten istället
evaviola
mjölk försämrar ju järnupptaget.
Jag funderade på om det gjord någon skillnad om man tog järnet först o sen väntade en liten stund innan man drack mjölken
Ta järntabletten med apelsinjuice (om du inte mår illa utav det) eller tillsammans med Berocca ( B&C-vitaminer) så får du ett mycket bättre upptag av järnet. Vänta med mjölk / mjölkprodukter och andra mineraler (som tex finns i multivitaminer) samt med vissa typer av läkemedel mot halsbränna om du råkar ta nåt sånt i minst 4 timmar efter att du tagit järn.
järntabetter och inte mjölk på 2 timmar för eller efter intaget..
då gör dom ingen nytta..
Mjölk, kaffe, te, cocacola (eller annan koffeinhaltig dryck) är ett stort NO NO ihop med järntabletter! drick apelsinjos med järntabletterna istället sa tar kroppen upp järnet extra bra!
Jag försöker alltid ta järntabletterna innan jag går och lägger mig. Då är det ingen risk att jag dricker kaffe eller mjölk efter. Men visst, ibland slarvar man väl.
Min bm sa att man ska inte svälja järntabletten med kaffe, te, mjölk eller läsk juice och vatten var bra