Tycker du att äldre syskon som kan SKA hjälpa till att ta hand om sina yngre syskon?
Vad tycker ni? Utveckla gärna.
Vad tycker ni? Utveckla gärna.
Mina äldsta barn 14 och 11 år hjälper till med lillasyster ibland.
Är det för att jag är på möte eller utbildning får de pengar för att göra det men om jag t ex ska handla får de ställa upp eller själva följa med och handla.
Beror på hur familjen ser ut i stort. Men rent generellt så hjälps man åt i en familj, tycker jag.
Mina äldsta barn 14 och 11 år hjälper till med lillasyster ibland.
Är det för att jag är på möte eller utbildning får de pengar för att göra det men om jag t ex ska handla får de ställa upp eller själva följa med och handla.
Nej, barn ska inte förväntas ta hand om barn, oavsett åldersskillnad.
I en familj hjälps alla åt med allt (efter förmåga), och man tar hand om varandra. Det kan innebära att storebror ibland behöver ansvara för lillasyster, exempelvis.
I en familj hjälps alla åt med allt (efter förmåga), och man tar hand om varandra. Det kan innebära att storebror ibland behöver ansvara för lillasyster, exempelvis.
Att hjälpa till hemma och ta hand om syskon är två helt olika begrepp, tycker JAG.
Det är inte barnen som skaffat syskon, och mina barn ska aldrig behöva passa dom mindre utan att dom vill (säger de själv) eller får någon form av belöning för det.
Nej, det ska de inte. Om de vill ställa upp och hjälpa till med småsyskonen ibland så är det väl snällt, men det ska inte vara något tvång.
Har man en gård så hjälps alla åt med den. Har man en stor familj så hjälps man åt.
Simpel as that.