• Essence

Flicka, ADHD, ytterkläder

Har en sjuårig flicka med diagnostiserad adhd. 

Varje dag under vinterhalvåret kan hon strunta i att stänga jackan, eller dra overallen över stövlarna. Dessutom om det är slask ute går hon gärna och sparkar i slasket så att vinterstövlarna blir dyblöta och huden blir iskall. Hon avstår gärna från vantar och mössa så långt hon kan.

När vi är med är det en sak, men i skolan gör hon precis som hon vill. 

Hör detta till diagnosen eller är det åldersrelaterat? Hur kan man få henne att komma ihåg att dra overallen över stövlarna, eller stänga jackan, eller sätta på sig mössa/vantar? 

Vi har en god kommunikation med skolan och har förklarat att de gärna får tjata på henne men det finns så många andra barn att hålla reda på att de inte alltid har koll på vad vårat barn gör, och så fort hon får chansen tar hon av sig vantar/mössa och öppnar jackan fast det är många minusgrader. 

• Svar på tråden Flicka, ADHD, ytterkläder
  • Lia99

Jag tror det antingen kan bero på att hon glömmer pga sin adhd eller att hon har en annorlunda perception. Dvs hon kännet inte att det är kallt eller kan inte tolka känslan på rätt sätt. Ett tips om skolpersonalen har svårt att hinna med eller så att hon själv kan känna sig mer delaktig är att ha bildstöd med bilder på vilka kläder som behöver tas på just den dagen.

• Litet My

Min sin gör likadant, han glömmer bort både att klä sig ordentligt och minns han det så är det sällan iordning. Han har också diagnos.

• anidue

fortsätt som ni gör. blir det på tok för kallt kommer hon till slut att ge sig.
    detta är både åldersrelaterad och hör till diagnosen.
    tummen upp för en god kommunikation med skolan!
    det blir bättre med åren!

• Essence

Tack för tipsen. Vi är på henne varje dag och påminner, men det verkar inte riktigt fastna. Bra idé med bildstöd. Skulle kunna laminera något och sätta upp vid ytterdörren, och vid hennes krok i skolan. =) 

• ankan85

Min son har inte diagnos men jag misstänker.

Han är 8 o kan utan att märka det gå till skolan med strumpor som tillhör lillebror(2.5), han drar inte över overallen över stövlarna och kan springa ut utan temobyxor även om det är iskallt.

Svar på tråden Flicka, ADHD, ytterkläder