• Skaning76

Hur är de att bo i Staffanstorp?

Hejsan.

Vi vill leta oss ut på landet, dock max 10 min från Malmö/Lund.
    Vi har intresserat oss från Staffanstorp men vi kan inte så mycket om Staffanstorp.
    Så hur är de att bo där?
    Vad är bra/mindre bra ? Vilka områden är bäst/mindre bra?
    Läser man undersökning verkar de vara toppen . Men har ett yngre syskon som har kompisar i Staffanstorp och hen berättar massa mindre "roliga" saker.

Är väldigt tacksam för svar 

• Svar på tråden Hur är de att bo i Staffanstorp?
  • Njaa

Hej! Ska ni till hus eller lägenhet? Man får bra hus i staffanstorp. Ska ni till lägenhet skulle jag rekommendera bunkeflostrand. Nära till hav , fårhagar, 3 minuter till emporia hyllie, finns allt, gym, BVC , affär, bra skolor och dagis! Lägenheter är billiga (börjar stiga) samt toppskick!

• Anonym (Tiffany 2)

Jag har bott i Staffanstorp ca 15 år med man och 2 barn i hus.

Vi trivs fantastiskt bra.  Det är många barn i området som är byggt på 70-talet.  Det finns nästan inga lekplatser för små barn, men så är det i hela Skåne.  De har rustat upp och gjort stora nya på flera platser.  De är helt ok.

Staffanstorp har ett fantastisk badhus som nyttjas ofta.  De har riktigt topp bra lag i olika gymnastik varianter, simning, mm.  De erbjuder musik-check så alla barn kan lära sig instrument utan kö. Det finns fotbollsplaner och ute gym,
    och mycket mer för alla smaker och önskemål.  Det finns även kossor och naturvandringsleder i utkanten av centrum.   Skolorna är högt rankade i Skåne. 

Hela centrum är asfalterad så perfekt för vagn/rullator.  Mindre av gröna oaser i centrum, men de finns om man letar lite.  För vuxna finns även 24-7 och Studio S att träna på.  Bowlinghall finns också. 

Det kan bli lite ungdomsstök då och då i centrum, men inget ovanligt för en småstad.  Det finns nattvandrare av denna orsak.  Det har varit något rån och lite bostads/bilinbrott, men vi är nära huvudleden E4 och kontinenten så det är nog att förväntas.  Polisen specialsatsar just nu pga inbrotten, på att synas i St-torp vilket är bra. 

Jag hade varmt rekommenderat en vän att flytta in i Staffanstorp.  Ingen tvekan.  Lycka till.

• Skaning76

Tack så mycket för era svar:) De låter väldigt positivt. 

De är hus vi letar, funderar på att bygga nytt på Vikhem. Hur är de området?
    Bor i hus i Malmökommun just nu och vill tyvärr flytta från kommunen , men de är med sorg i hjärtat.

Vilka förskolor är att rekommendera ?

Svar på tråden Hur är de att bo i Staffanstorp?