Skolbyte - oense, vad gäller?
Ska försöka vara kortfattad. Jag och mitt ex har en dotter som är född 2007. Vi har gemensam vårdnad och har och har alltid haft varannan vecka.
Vi bor båda i samma kommun och samma stadsdelsområde. Hon började i en skola där pappan bodde närmast och vid 6 års ålder folkbokförde vi henne därför hos honom för att hon lättare skulle komma in på skolan. Ett år senare så bestämde sig han för att flytta och bor nu i samma kommun men längre bort från skolan (cirka 10 min med bil). Jag kommer flytta vid månadsskiftet och bosätta mig med ungefär samma avstånd som han har.
Han insisterar nu på att hon ska byta till en skola nära hans hem då han tycker det är viktigt att ett barn kan gå till skolan varpå jag säger nej då jag inte tycker hon ska dras ur skolan och behöva börja om. Hon gillar själv skolan och trivs där.
Jag sa att om han känner att det här är superviktigt för honom så får han väl gå till myndigheterna för att medla och försöka få igenom sitt beslut. Men jag står fast vid att hon ska gå kvar. Det är inte hon som valt att flytta, utan vi, och då får man skjutsa och ställa upp tycker jag.
Dock är jag lite orolig, kan han få igenom ett skolbyte? Hon är trots allt skriven hos honom, påverkar det?