• Missanneli

Vår 5-åring sover inte!

Vi är föräldrar till två fina pojkar. En är snart 5 år och en är 10 månader. Det sista har 5-åringen vaknat flera gånger per natt, drömmer mardrömmar och ropar på oss. Det enda som tycks hjälpa är om han sover i samma säng som övriga familjen. Bebisen sover i vår säng och det blir ingen vidare sömn för någon om alla sover i vår säng. Hur ska vi göra för att han ska känna sig trygg i sitt eget rum och säng? Det har ju funkar så bra tidigare. Någon med liknande erfarenhet? Råd och tips mottages tacksamt!

Mvh Anneli

• Svar på tråden Vår 5-åring sover inte!
  • Flickan och kråkan

Har ni testat allt det vanliga. Tänd lampa etc. Min äldsta är mörkrädd så han har taklampan tänd hela natten, då sover han gott. 

Annars tänker jag att det är en period som kommer att gå över och att han helt enkelt behöver mer sällskap just nu. Lägga en madrass på golvet i ert sovrum? Eller att du eller pappan sover med honom i hans rum?

• Natulcien

Barn kommer ju in i perioder med oro och nya tankar då och då. Kan han inte sova på en madrass på golvet i ert rum då? Han verkar ju behöva sällskapet?

• scanmia

Har ni sett över vilka böcker ni/han läser och vilka barnprogram han ser på? Vi har ibland missat och gett våra barn mardrömmar med för läskiga böcker. Även om de verkar ok när man läser så kan fantasin dra iväg åt fel håll mitt i natten...

• Valkyria75

Har ni möjlighet att dela på er tillfälligt? Hos oss sover jag i en säng med vår 1-åring och min man sover i en annan säng med 4-åringen. Känns ju såklart lite tråkigt men det är det som ger alla mest sömn, och just nu är det det viktigaste.

• Annelie 76

Min syster köpte en jättenalle på IKEA till sin bonusson för att han skulle våga sova ensam och det hjälpte.

Svar på tråden Vår 5-åring sover inte!