• Liten till

Hjälp med att fritera kyckling!

Fick en fritös i julas, och är så vansinnigt sugen på friterad kyckling som man äter på China restaurang. Problemet är bara hur man gör?? Jag har hittat recept på frityrsmet samt till den sötsura såsen, ris klarar jag nog att koka ändå

Men hur gör jag? Ska kycklingen vara rå, doppas i smet och sedan friteras? Tänkte göra mindre bitar typ 3-4cm och lite smalare, hur länge friterar jag då?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden Hjälp med att fritera kyckling!
  • Liten till

Den viktigaste frågan är alltså om jag bör strecka kycklingen först, eller bara fritera direkt.

• ölburk2
    Liten till skrev 2015-01-16 15:33:22 följande:

Den viktigaste frågan är alltså om jag bör strecka kycklingen först, eller bara fritera direkt.

Du kan fritera direkt, glöm inte att krydda bara ,men eg går allt att fritera, testa dig fram, å fritera små bitar..
    Det är lätt att fritera, mest en fråga om att vänta tills det blir rätt färg på frityrsmeten, om du använder det, det svåra är att hålla rätt temp, men du har ju en fritös så den håller väl rätt temp automatiskt?

Å håll allt vad vatten heter långt ifrån oljan, så du inte får brännskador, det stänker som fan om du blandar olja å vatten!

Å så får du stå ut med att hela bostaden kommer att lukta som ett väl ingrott gatukök

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Liten till
    ölburk2 skrev 2015-01-16 16:04:16 följande:

Du kan fritera direkt, glöm inte att krydda bara ,men eg går allt att fritera, testa dig fram, å fritera små bitar..

Det är lätt att fritera, mest en fråga om att vänta tills det blir rätt färg på frityrsmeten, om du använder det, det svåra är att hålla rätt temp, men du har ju en fritös så den håller väl rätt temp automatiskt?

Å håll allt vad vatten heter långt ifrån oljan, så du inte får brännskador, det stänker som fan om du blandar olja å vatten!

Å så får du stå ut med att hela bostaden kommer att lukta som ett väl ingrott gatukök

Det gick bra! Först la vi kycklingen med smet i korgen och sänkte ner. Då fastnade all skit i korgen. Andra gången la vi ner korgen och sedan kycklingen med smet en efter en med en pincett. Då blev det kanon! Friterade först 5-6min och sedan allihopa i 2-3min. Då blev det kalasbra!!

Men vart hör jag nu av oljan? Den får ju stå kvar i fritiden och svalna helt, men sen då? Ska jag hälla tillbaka den i plastflaskorna? Hur många gånger kan man använda samma?
  • ölburk2
    Liten till skrev 2015-01-16 17:54:46 följande:
    Det gick bra! Först la vi kycklingen med smet i korgen och sänkte ner. Då fastnade all skit i korgen. Andra gången la vi ner korgen och sedan kycklingen med smet en efter en med en pincett. Då blev det kanon! Friterade först 5-6min och sedan allihopa i 2-3min. Då blev det kalasbra!!

Men vart hör jag nu av oljan? Den får ju stå kvar i fritiden och svalna helt, men sen då? Ska jag hälla tillbaka den i plastflaskorna? Hur många gånger kan man använda samma?
    Oljan ska lämnas in för återvinning, du får avgöra själv när den inte längre är användbar.., finns en del åsikter (på Internet) om när man ska byta, men jag tycker du ska avgöra det själv.., testa dig fram.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Hjälp med att fritera kyckling!