• Lenap

Varför använder ni inte cykelhjälm?

Jag förstår inte. Nej jag förstår inte alls.

Varför väljer man att cykla utan cykelhjälm? 

Det kan väl inte vara fråga om okunskap, utan måste väl vara lathet eller rentav dumhet. 

Såg idag en cyklist komma i fullfart ner för en isbacke utan cykelhjälm. 
    Jag vill bara stoppa honom och fråga varför han inte tänker på hur galet de kan gå. 

Cykelhjälmen räddade mig för några år sedan och utan den vore jag knappast i liv idag. Körde omkull mitt på dagen på torr väg och slog i hjälmen i en trottoarkant - Klarade mig med en lätt hjärnskakning och blå axel.

Förklara gärna hur ni tänker angående detta med cykelhjälm och hur det är i er familj? 

• Svar på tråden Varför använder ni inte cykelhjälm?
  • Pedagog200701

Tyvärr tror jag det har med fåfänga att göra. Har i vinter stört mig på fler uttalanden om att det är pinsamt, fult och larvigt ned reflexväst... Detsamma kan gälla hjälm, tyvärr!

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Erizajo

Bra fråga jag slutade med hjälm när jag var 12, idag är jag 30 och skulle aldrig sätta på mig en hjälm. Man ser dum och töntig ut helt enkelt. Vad gör det då? Ja bra fråga jag inbillar väl mig kanske att jag inte kommer att cykla omkull! Nej dumt är det absolut.

• Lenap

Jag tycker de ser dummare ut utan hjälm faktiskt.
    men tack för svar! 

• Zoja

Jag tycker att det är bekvämare att cykla utan hjälm, men använder hjälmen för det mesta.

• Pajret

Jag cyklande omkull i somras och då hade nog hjälmen gjort mer skada än nytta.

Föll framåt och slog i hakan och näsan. Ingen hjälm som kunde gjort någonting där. Och enda anledningen till att jag cyklade omkull är för att jag var slarvig och oförsiktig. Så det är precis som med bilkörning. Tänker du på vad du gör så råkar du inte ut för en olycka. Planera, förutse och var försiktig.

Men nej jag kommer inte att börja använda hjälm.

Varför? Så jävla obekvämt, fult och otympligt. Ska jag någonstans med cykeln så vill jag inte ha en hjälm att konka på också.

• Haskel

Tyvärr förknippar de flesta en "cykelhjälm", med de där billiga och fula frigolithjälmarna. De ser man ofta inte klok ut i.

Åker man däremot till en riktig cykelbutik, så har de snygga hjälmar. Hjälmar som liknar de, som proffscyklister bl.a. använder. 

Använder man en sådan, finns det nog ingen som tycker att man ser fånig ut. Snarast seriös.

• Pedagog200701
    Pajret skrev 2015-01-16 18:38:21 följande:

Jag cyklande omkull i somras och då hade nog hjälmen gjort mer skada än nytta.

Föll framåt och slog i hakan och näsan. Ingen hjälm som kunde gjort någonting där. Och enda anledningen till att jag cyklade omkull är för att jag var slarvig och oförsiktig. Så det är precis som med bilkörning. Tänker du på vad du gör så råkar du inte ut för en olycka. Planera, förutse och var försiktig.

Men nej jag kommer inte att börja använda hjälm.

Varför? Så jävla obekvämt, fult och otympligt. Ska jag någonstans med cykeln så vill jag inte ha en hjälm att konka på också.

Varför hade en hjälm gjort mer skada än nytta när du for omkull?
  • Pajret
    Pedagog200701 skrev 2015-01-16 18:49:19 följande:
    Varför hade en hjälm gjort mer skada än nytta när du for omkull?
    Den hade fastnat och gjort mig mer illa. Endast i vägen om du frågar mig. Använde hjälm under några år, men begränsade synfältet och som sagt var mest otymplig.
  • Pedagog200701

Kan hålla med om att det är drygt att bära omkring på en hjälm men att det är fult tycker jag är ett dåligt argument'

• PrinsessanLeia

Jag har nyligen införskaffat cykelhjälm. Hur det ser ut struntar jag fullständigt i. Måste vara jobbigt att vara vuxen och inte ens kunna använda hjälm utan att oroa sig för hir man ser ut.

Fördelen med vuxna som cyklar utan hjälm är att de bara skad sig själva. Nackdelen är att de kan tänkas ha barn som får leva med en hjärnskadad förälder.

Svar på tråden Varför använder ni inte cykelhjälm?