• Matilda03

Kan man göra halkbanan när man är gravid?

Jag är gravid i v 11 och min körlärare säger att jag är redo att göra halkbanan. Jag vill gärna få den gjord och få mitt körkort så fort det går men vet inte om jag vågar göra den när jag är gravid pga de kraftiga inbromsningar man ska göra, orolig att de skulle kunna ge missfall.

Vad är era erfarenheter? Känns det obehagligt? Vad har era barnmorskor sagt?

(Jag har haft ett missfall tidigare)

• Svar på tråden Kan man göra halkbanan när man är gravid?
  • TRImmortal

Jag har inte körkort och har inte gjort halkan men pratade i början av graviditeten med min bm om bergochdalbanor och så vidare eftersom det började närma sig sommaren och hon sa då att det inte är några problem eftersom barnet ligger väldigt skyddat i magen, speciellt när det fortfarande är så tidigt att det inte riktigt syns med graviditeten. :) Det är först när du är större som du bör ta det lite mer försiktigt men nej, halkan borde inte vara någon fara alls för barnet och nog är det bättre för dig/er att du får ditt körkort nu än att du väntar till efter graviditeten. :)

Vad har ditt/dina tidigare missfall berott på?

• Matilda03

Tack för svaren! Det gör mig mer lättad...jag pratade med en barnmorska som sa att det ska nog inte vara några problem men att jag skulle tänka på att bältet inte ska ligga emot magen, men hur ska bältet inte ligga emot magen? Det är ju precis där som nedre delen sitter...

TRImmortal: Jag har haft ett missfall, förra året i v 11. Vad det berodde på vet jag inte, det var nåt fel på fostret antar jag. Jag skrev att jag fått mf tidigare mest för att förklara varför jag kanske är lite extra orolig denna gång...

• Minza83

Jag gjorde halkbanan när jag var gravid i v28, fick väldigt mycket sammandragningar då jag blev så sjukt rädd och stressad men annars gick det bra Tihi :D

• artep7

Jag var också gravid när jag gjorde den. Det enda jag inte fick göra där var att testa sitta i en bil och krocka. Men sen var allt annat lugnt att göra :)

• zarah

Som alla andra säger. Det är lugnt gjorde den i vecka 30. Det enda jag inte fick testa va" whiplash stolen" :)

• Matilda03

Tack för svaren! Skönt o höra att det verkar gå bra, jag har bokat in mig på en tid om två veckor nu. 
    Känns löjligt att oroa sig, men svårt att låta bli när jag är så mån om den lille där inne! Jag tänker inte nåt särskilt på sladden och det på halt väglag för då blir det ju en lång bromssträcka men man ska väl göra en tvärnit på torrt underlag också, eller?

Svar på tråden Kan man göra halkbanan när man är gravid?