• boxer1995

Plötsliga attacker

Hej! Jag är gravid o har bf i slutet av april. Jag har en 7-årig boxer tik som jag köpte på blocket när hon var 5 med beskrivningen att hon var hur snäll som helst. Problemen började ganska fort när hon kunde hoppa över staketet hemma på tomten o helt oprovocerat flyga på grannens hund. En gång när jag var på agiliy kurs så drog hon till så hårt att jag tappade kopplet o hon sprang återigen helt oprovocerat fram till en liten dansk svensk o gick till attack. Hon har även gjort samma sak när min mamma hade henne lös i elljusspåret utanför henne.

Nu igår var hon ute o lekte med min sambos mammas hund o får då syn på deras grannes hund o så flyger hon övet staketet o går till attack, grannen får tag i henne men lyckas inte hålla fast henne så hon attackerar igen. Hon är i övrigt väldigt snäll o har aldrig gjort något dumt mot någon människa vad jag vet.

Men trots det blir jag o sambon lite oroliga för bebisen. Även om hon kanske inte direkt gör något mot hen så kanske hon får syn på någon hund när jag är ute o går med vagnen o eftersom hon är ganska stark, så kanske hon drar så mycket att någon olycka inträffar eller så.

Jag älskar henne jättemycket så det är jättejobbigt o jag vet inte vad jag ska göra. Är det någon som har något förslag?

• Svar på tråden Plötsliga attacker
  • Dexter dot com

Du måste naturligtvis höja staketet så hon inte kan ta sig över och se till att du alltid orkar hålla henne oavsett om ni möter hundar och självklart kan ni inte ha henne lös om ni inte har en 100%ig inkallning.
    Köp ett midjebälte och tex  en vgwsele så du har kontroll tills du jobbat fram ett bättre samarbete med henne och fått bättre kontakt.

Hur har du jobbat hittills för att få bort hennes hundilska och hur aktiveras hon?

• boxer1995
    Dexter dot com skrev 2015-01-17 14:29:53 följande:

Du måste naturligtvis höja staketet så hon inte kan ta sig över och se till att du alltid orkar hålla henne oavsett om ni möter hundar och självklart kan ni inte ha henne lös om ni inte har en 100%ig inkallning.
    Köp ett midjebälte och tex  en vgwsele så du har kontroll tills du jobbat fram ett bättre samarbete med henne och fått bättre kontakt.

Hur har du jobbat hittills för att få bort hennes hundilska och hur aktiveras hon?

Jag har varit på kurs efter kurs o fått råd om att försöka med skvallerträning o liknande. ingenting biter o jag har henne aldrig lös längre, det var sambon som var iväg själv o hade henne lös ändå fast han visste vad hon går för. Jag klarar dock inte av att hålla henne när det är halt o jag är rädd för att halka. Vi aktiverar henne förutom dom dagliga promenaderna med antingen klickerträning, lite partytrick både ute o inne o sen lite nosarbete.

Staketet tror jag inte hjälper ett dugg om det höjs, eftersom hon är expert på att hitta sätt att ta sig ut. Hon gräver o tar sönder ifall det behövs. Det är svårt eftersom jag inte vet om det kan ha hänt någonting när hon var yngre som den tidigare ägaren undanhåller. Jag har börjat misstänka att det är något som inte står rätt till i huvudet på henne o många säger att hon helt enkelt inte gillar andra hundar, men om man låter dom träffas utan att hälsa på ett bra tag så brukar det gå bra.
  • Hundbloggerskan

Hjälper det inte att höja staketet för hon tar sig ut ändå. Så ha för i helvete inte hunden LÖS där ute! Det är DITT ansvar som hundägare att hålla koll på din hund!
    Sätt på den en nosgrimma så lovar jag dig att du kan hålla den! WGV selen kommer hon snabbt inse hur hon ska göra för att kunna dra kopplet ur händerna på dig. Så köp en nosgrimma och se till att använda den rätt, alltså ryck inte i henne. Drar hon så tänk mest på att hålla en stadig och säker hand, alltså dra inte fram och tillbaka utan håll handen så still du kan. Ha den inte i resårkoppel då det bara blir värre för nacken!
    Och gillar hon inte andra hundar så acceptera det. En vuxen hund har inget behov av att träffa nya hundar. Hon lekte ju med en hund innan hon stack? Låt dem leka inomhus eller inte alls om du inte kan GARANTERAT hålla din hund innanför staketet.
    Hoppas att det löser sig! Du måste haft en väldig tur för de som hunden attackerat inte har anmält. Jag själv hade anmält dig direkt!
    Men släpp inte hunden där du inte vet säkert att den inte kan ta sig ut, ha nosgrimma på rundorna och träna, träna och träna!
    För jag har inte mött en hund som inte jag kunnat hålla i nosgrimma, och jag är inte speciellt stark eller "kraftig" eller något sådant så kan jag, så kan alla.
    Och jag tror inte ni ska oroa er för att den "hoppar på" bebisen för den är väl inte människoaggressiv? Men ha aldrig kopplet knutet i vagnen. HÅLL i det, så kan det du verkar oroa dig lite för inte hända.

Skriv gärna om ett tag igen om hur det gått :)

• Dexter dot com
    boxer1995 skrev 2015-01-17 16:48:13 följande:
    Jag har varit på kurs efter kurs o fått råd om att försöka med skvallerträning o liknande. ingenting biter o jag har henne aldrig lös längre, det var sambon som var iväg själv o hade henne lös ändå fast han visste vad hon går för. Jag klarar dock inte av att hålla henne när det är halt o jag är rädd för att halka. Vi aktiverar henne förutom dom dagliga promenaderna med antingen klickerträning, lite partytrick både ute o inne o sen lite nosarbete.

Staketet tror jag inte hjälper ett dugg om det höjs, eftersom hon är expert på att hitta sätt att ta sig ut. Hon gräver o tar sönder ifall det behövs. Det är svårt eftersom jag inte vet om det kan ha hänt någonting när hon var yngre som den tidigare ägaren undanhåller. Jag har börjat misstänka att det är något som inte står rätt till i huvudet på henne o många säger att hon helt enkelt inte gillar andra hundar, men om man låter dom träffas utan att hälsa på ett bra tag så brukar det gå bra.
    Men du är väl ute med henne och ser om hon börjar gräva sig ut? Ska du ha henne på tomten måste du ju naturligtvis garantera dig om att hon inte tar sig ut!
    Har du henne i ett midjebälte så kan du inte "tappa" henne vilket är prio 1 för du kan ju inte riskera att hon kommer lös och skadar andra hundar.
Svar på tråden Plötsliga attacker