• Anonym (Fördelar efter abort?)

Finns det fördelar efter abort inför graviditet?

Hej,

Jag har inte känt mig redo för barn förrän nu och har under mitt liv gjort tre aborter. Den första var egentligen ett missfall som ledde till skrapning och de andra två har varit medicinska utan komplikationer. 

Det här kanske låter alldeles konstigt/dumt, men tycker du det kan du helt enkelt låta bli att svara..

Finns det möjligen någon fördel med att ha varit gravid 3 ggr även om det bara var några (~9) veckor? 

Det jag kommer på själv är att jag sannolikt kommer veta när jag är gravid då jag de senaste 2 gångerna var helt 100% säker snabbt trots att det inte var väntat eller sannolikt pga preventivmedel. 

Men jag tänker på ännu mer fysiska grejer främst, finns det någon chans att förlossningen blir lättare? Jag har haft det jobbigt mentalt när jag var gravid, men fysiskt mått så bra som det bara är möjligt. Är det sannolikt att det blir så igen och jag slipper illamående osv i början?

• Svar på tråden Finns det fördelar efter abort inför graviditet?
  • Anonym (J)

Det enda jag har hört/läst är (tyvärr) motsatsen. Att kroppen inte mår bra av hastiga hormonförändringar (ena stunden gravid, andra inte) och att en skrapning där livmoderhalsen vidgas utifrån "går våld" på kroppen.

Alla graviditeter och förlossningar är olika, det är omöjligt att säkert säga hur det blir. Jag har burit och fött fyra barn och fyran var värst, både när det gällde illamående och förlossning. Det är så otroligt mycket som påverkar. 

• SingingingBride

Jag har också bara hört motsatsen.

En kompis till mig genomgick två aborter (en under 20 år och en någon gång i 20 års åldern). När hon var 27 så försökte hon och hennes dåvarande pojkvän bli gravida. Tror de försökte i sju år innan de gav upp och gick skilda vägar. Det visade sig att den senaste aborten sabbat möjligheterna för henne att bli gravid.

Hon hamnade i ett läskigt tillstånd och är nu helt förändrad. Hon går omkring och säger att hon är tvåbarnsmamma. Hon hade ingen aning om kön på barnen hon aborterade, men säger att hon har en son och en dotter. Hon har namngivit dem och allt. Hon har små barnkläder hängandes på småkrokar i hallen, med små barnskor inunder (kängor på vintern och sandaler på vintern). Riktigt läskigt. Umgås med henne ytterst sällan.

• SingingingBride
    SingingingBride skrev 2015-01-17 10:19:10 följande:

Jag har också bara hört motsatsen.

En kompis till mig genomgick två aborter (en under 20 år och en någon gång i 20 års åldern). När hon var 27 så försökte hon och hennes dåvarande pojkvän bli gravida. Tror de försökte i sju år innan de gav upp och gick skilda vägar. Det visade sig att den senaste aborten sabbat möjligheterna för henne att bli gravid.

Hon hamnade i ett läskigt tillstånd och är nu helt förändrad. Hon går omkring och säger att hon är tvåbarnsmamma. Hon hade ingen aning om kön på barnen hon aborterade, men säger att hon har en son och en dotter. Hon har namngivit dem och allt. Hon har små barnkläder hängandes på småkrokar i hallen, med små barnskor inunder (kängor på vintern och sandaler på vintern). Riktigt läskigt. Umgås med henne ytterst sällan.

Sandaler på sommaren, skulle det stå.

Hon ändrar alltså kläderna efter säsong. Små overaller på vintern och lättare jackor, solhattar, osv på sommaren.
  • Anonym (Fördelar efter abort?)
    Anonym (J) skrev 2015-01-17 10:11:35 följande:

Det enda jag har hört/läst är (tyvärr) motsatsen. Att kroppen inte mår bra av hastiga hormonförändringar (ena stunden gravid, andra inte) och att en skrapning där livmoderhalsen vidgas utifrån "går våld" på kroppen.

Alla graviditeter och förlossningar är olika, det är omöjligt att säkert säga hur det blir. Jag har burit och fött fyra barn och fyran var värst, både när det gällde illamående och förlossning. Det är så otroligt mycket som påverkar. 

Jag har hört att skrapning eventuellt kan ge problem efteråt men som jag förstått det har man då svårt att ens bli gravid, vilket min kropp då rakt inte verkar ha även efter skrapningen (vi har ingen-penis-i-vagina-sex sedan flera år pga detta). Livmoderhalsen vidgades för övrigt med medicin även vid skrapningen om det gör någon skillnad. 

Intressant att din sista av fyra var "värst" (men jobbigt för dig så klart!) då jag mest hör och läser tvärtom att det bara ska bli så mycket enklare med tiden att man typ kan springa maraton medan man är gravid och sen slinker bebisen bara ut när det är dags... ;)

Man kan nog inte dra så många slutsatser alls kring graviditeter och förlossningar helt enkelt, annat än att de alla är olika.

Tack så mycket för ditt svar! :)
  • Anonym (H)

Det behöver inte innebära svårigheter att blir gravid. Jag har gjort två aborter samt en skrapning efter missfall.

Jag har nu en son som blev till på första "försöket". Är gravid med nummer två nu och det gick också på första försöket :)

• Anonym (Anonym)

Det som är positivt är väl att man kan bli gravid. Har hört att det oftast är lättare att bli gravid igen om man har varit gravid tidigare.

Svar på tråden Finns det fördelar efter abort inför graviditet?