• FruHemligagent

bortsprungen katt hemma igen. hur gör vi nu?

Våran katt flyttade till min mamma för ett tag sedan. Där har han möjlighet att få gå ut och han mår mycket bättre sedan flytten.

Allt gick bra och han fick gå ut. Han höll sig runt huset och kom in igen.
    Efter ca en vecka som utekatt försvann han. Bara borta. Polisanmälde och la upp sökningar på Facebook i lokala sidor.

Efter en veckas tystnad så såg min syster en svart katt ute på mammas framsida. Sen såg vi inget mer.

Sen såg vi den svarta katten leka med en av mammas andra katter som han kommit bra överens med.
    Nu såg vi att det va våran katt, men han reagerar inte på sitt namn.
    Så fortsatte det ett par dagar tills idag.
    Min mamma såg honom och pratade då med honom genom fönstret, då stack han.
    En stund senare var han tillbaka, då pratade mamma med honom genom fönstret igen och han svarade! Då satte hon sig på trappen och katten kom fram och va så kelig som han alltid vart. Nu är han inne, precis som vanligt igen. Man kan aldrig tro han vart borta.

Vad gör vi nu? Hålla honom inne? Eller släppa ut honom igen?

Vi funderade på om vi håller honom inne och han lyckas smita när vi ska ut med hunden eller nånting så kanske han "rymmer" igen?

Hur har ni i liknande situationer gjort?

• Svar på tråden bortsprungen katt hemma igen. hur gör vi nu?
  • FruHemligagent

Nu kändes det rörigt.

Han va borta, vi såg honom, han brydde sig inte alls om oss.

Men nu är han alltså som vanligt. Han kom fram till min mamma, alltså ingen som fångat in honom.

• MeLike

Jag hade låtit han komma o gå som han vill. Han vill ju tydligen vara ute. Håller ni han inlåst och han lyckas "rymma" igen så ka ske han inte kommer tillbaka nästa gång. Ge han lite mat och släpp ut han, har han kommit tillbaka en gång så gör han nog det nästa gånf

• MeLike

Jag hade låtit han komma o gå som han vill. Han vill ju tydligen vara ute. Håller ni han inlåst och han lyckas "rymma" igen så ka ske han inte kommer tillbaka nästa gång. Ge han lite mat och släpp ut han, har han kommit tillbaka en gång så gör han nog det nästa gånf

• MeLike

Om han inte har hittat en annan familj därute som ger han mat :))

• FruHemligagent

Vi höll honom inne i några dagar och sen ställde vi upp så han kunde gå ut. Nu är han bara runt huset.

Vi funderar på om han kan ha hamnat i chock eller nått? Han va ju ute när värsta snöstormen kom. Han lyssnade ju inte på sitt namn när han va ute då och han sprang så fort han såg oss. Som om han va rädd för oss. Nu är han helt som vanligt igen, gosar i soffan och leker följa John och apport precis som han gjorde innan han försvann :)

• Östlund

Slagit någon slint kanske ;) eller kände väl inte igen er först haha?

Nä, de är olika hur länge utekatter är borta. När hundar kommer på besök hos min pappa så försvinner ena katten av skräck i 2-3v sen kommer han tillbaka som iingenting. Katter lever livet ute, kanske hittar intressanta platser eller i värsta fall blir matad någon annanstans som gör att de mer sällan kommer tillbaka.

Svar på tråden bortsprungen katt hemma igen. hur gör vi nu?