• Anzil

Tränande väldigt länge och kändes som om jag kunde fortsätta en liten stund till. . .

Skulle det egentligen vara okej att fortsätta trots att man tränat i cirka 1 timme och 45 minuter?

Idag joggande jag i cirka 45 minuter. När jag kom hem tränande jag styrketräning. Och aldrig har man haft en sådan härlig energi att man kunde träna i 45 minuter i styrka!

Det var oerhörd härlig. Och jag tränade i princip hela kroppen. Hört man egentligen inte skall göra det. Men i och med att jag har kört 3 dagars vila så tänkte jag att det vore okej. Dessutom tänkte jag köra vila imorgon och träna dagen efter.

Jag har tidigare tränat styrka i endast tio minuter ibland har det varit tjugo. Men i 45 minuter har det nog aldrig varit. Jogging har jag oftast haft en 45 minuters, och ser inga problem i det.

Vad säger ni om detta? Negativt? Okej att fortsätta tills kroppen säger stop, eller borde man sätta en tidsgräns i styrketräningen, även fast man känner en energi att fortsätta?

Lustiga är att jag inte ser någon resultat ifrån tidigare. Jag har muskler som syns, det har jag. Inte jättestora dock.

Men jag, som sagt. Ser inga resultat ifrån förut och idag. Så hur kan jag helt plötsligt haft en sådan här stor energi?

Otroligt kul, men kände att jag ville ändå ställa frågan till de kunniga!

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tränande väldigt länge och kändes som om jag kunde fortsätta en liten stund till. . .
  • Ful Anka

Troligen har du ätit helt rätt ett i ett par dagar. Fortsätt så.

This is my life and I don't care
  • Anonym1977

Frågan är ju vad ditt mål med träningen är? Vill du bygga stora muskler är det ingen rekommendation att göra som du gjort. Då bör kroppen delas upp i olika pass som passar ihop muskelmässigt och tränas max 1 timme. Är inte muskelbygge målet så lyssna på kroppen och gör det som känns bra. :)

• Sorbus

Visst är det härligt när man har de där dagarna när man bara känner sig så stark och träningen är kul och bara flyter på

Att träna långa pass väldigt ofta, eller börja med riktigt långa pass när man är otränad skulle jag inte rekommendera, men att en person med viss träningsvana kör långpass är inga problem. Handlar det om tunga och långa pass blir det betydligt viktigare att man också tänker på tillräcklig återhämtning (återhämtningsmål direkt efter passet, tillräcklig stretch, tillräckligt med vila, vätska och mat efter och tillräckligt lång tid innan nästa tyngre pass). Gör man bara rätt där så mår man bra. Så var lite uppmärksam på hur du mår efter.

Sedan beror det på vad du vill uppnå med din träning. Eftersom du nämner styrketräningen och resultat av det gissar jag på att du önskar en utveckling i styrka och/eller muskelstorlek, och då kan det vara värt att veta att det kan vara mer fördelaktigt att dela på konditionsträning och styrketräning. tyngre.se/artiklar/baest-att-saera-paa-styrketraeningen-och-kardion/&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer I så fall skulle jag rekommendera att du lägger in några rena styrkepass (och då längre pass än 10 minuter) med fokus på styrka, och så kör joggingen som separata pass. Men som sagt, allt beror på vad du vill uppnå.

Svar på tråden Tränande väldigt länge och kändes som om jag kunde fortsätta en liten stund till. . .