• Anonym (knölen)

Knöl på livmodertappen

Petade på livmodertappen igår och hittade en knöl precis bredvid öppningen till tappen. Rund, hård och stor som en halv ärta. Gör inte ont. Känns typ som att den sitter under huden men är lite upphöjd, dock svårt att känna ordentligt.. Gjorde cellprov för 9 mån sen som var normalt. Nån som har en aning om vad detta kan vara?

• Svar på tråden Knöl på livmodertappen
  • Angel D

Beställ tid och kolla upp det istället för att fråga här. Vi kan ju inte undersöka dig och ta prov.

Kan ju vara lite av varje. Behöver inte vara något allvarligt och då har du oroat dig i onödan. Är det något allvarligt så är det ju bättre att söka så snabbt som möjligt så att du kan få behandling.

Slösa inte tid, ring gyn senast måndag morgon.

• Anonym (knölen)
    Angel D skrev 2015-01-17 22:57:38 följande:

Beställ tid och kolla upp det istället för att fråga här. Vi kan ju inte undersöka dig och ta prov.

Kan ju vara lite av varje. Behöver inte vara något allvarligt och då har du oroat dig i onödan. Är det något allvarligt så är det ju bättre att söka så snabbt som möjligt så att du kan få behandling.

Slösa inte tid, ring gyn senast måndag morgon.

Nu tror jag ju inte att det är nåt farligt, eftersom jag nyligen gjort cellprov som var bra. Det är dessutom helg, så precis som du skriver kan jag inte göra annat än att ringa på måndag. Det som är bra med forum dock är ju att man kan få input från andra som varit i samma situation.
  • Anonym (har)

Hade precis lika för ett par år sen. (Har nog kvar den nu med. Slutade känna efter efter ett tag). Gick till bm som kände den och hon skickade mig vidare till gyn. Hon kände och tittade med ul. Sa att det inte var nåt fel. Hon kände inte ens nån knöl (?!). Tog cellprov med som var normalt.

Fick tyvär inget svar på vad det var eftersom gynekologen inte ens hittade den. Kanske nåt "veckigt" efter förlossningarna.

• Anonym (Samma)

Hej. Jag hade en likadan precis som du beskriver. Ringde kvinnokliniken och skulle in och kolla den. Men ett par dagar innan jag skulle in så försvann den.

De snackade om att det var vanligt och att man kunde knipsa av dem mot ett par dagars blödande. Samt att de skulle skicka in den på undersökning.

Hoppad att det går bra för dig.

• Anonym (jag med!)

Jag har också så, men jag har gjort en kolposkospi och har bara tagit för givet att det är från det. Min gynekolog har kollat på det och säger att allt ser normalt, så jag litar på henne :) Oroa dig inte :)

• Anonym (i)

Jag har knöl på livmodertappen och även en knöl på slidväggen. Funnits flera år och inte blivit störd av dem. Gyn har aldrig påpekat dem heller.

• Anonym (knölen)

Tack för era svar :) Låter inte som att det bör vara nåt allvarligt iaf, men jag ringer nog gyn imorgon för att få det kollat!

• Anonym (knölen)

Kan ju uppdatera här lite.. fick tid till VC, en läkare som kollade. Hon kunde varken se eller känna (?) nånting.. Skulle dock precis få mens så tappen hade öppnat sig lite. Själv så kände jag den ju tydligt, så jag tyckte det var lite märkligt. Hon skulle iaf skicka remiss till gyn så jag väntar på en tid dit nu..

• Anonym (har)
    Anonym (knölen) skrev 2015-01-28 20:31:28 följande:

Kan ju uppdatera här lite.. fick tid till VC, en läkare som kollade. Hon kunde varken se eller känna (?) nånting.. Skulle dock precis få mens så tappen hade öppnat sig lite. Själv så kände jag den ju tydligt, så jag tyckte det var lite märkligt. Hon skulle iaf skicka remiss till gyn så jag väntar på en tid dit nu..

Hehe, som för mig då. Fast för mig kände bm men inte riktiga gyn.
  • Anonym (Hej)

Fick du reda på vad det var för något? Jag har upptäckt att jag har det också. Har en stor knöl precis vid livmodertappens öppning, och en mindre knöl som sitter inne i livmodertappen/livmoderhalsen som jag kan känna när jag har ägglossning och mens då livmodertappen är öppen så jag får in ett finger i tappen.

Är tacksam om någon kan svara på vad detta är.

• Anonym (gg)

Kan ha varit en sån där liten slemcysta. minns inte vad de heter på riktigt. Fick det ibland när jag var yngre, som en blåsa, fast den känns hård, ofta i anslutning till ägglossning.

Det var gyn som sa att det var det, först trodde de jag hade en tumör. Men upptäckte att jag även fick dem efter detta, de går sönder efter ett tag.

• Anonym (Hej)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-06 22:06:45 följande:

Kan ha varit en sån där liten slemcysta. minns inte vad de heter på riktigt. Fick det ibland när jag var yngre, som en blåsa, fast den känns hård, ofta i anslutning till ägglossning.

Det var gyn som sa att det var det, först trodde de jag hade en tumör. Men upptäckte att jag även fick dem efter detta, de går sönder efter ett tag.

Sitter den liksom i huden i livmodertappen? Jag har typ exakt så som ts beskriver.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-06 22:06:45 följande:

Kan det heta polyp?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-06 22:28:14 följande:
    Sitter den liksom i huden i livmodertappen? Jag har typ exakt så som ts beskriver.
    Huden och huden :)

Den kan sitta lite olika, ibland har jag haft flera samtidigt, men de är alltså inte jättesmå. Heller inte jättestora, kanske som en halv ärta eller lite mindre. Är något hormonellt som vissa får.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (gg) skrev 2020-03-06 22:30:36 följande:

Huden och huden :)

Den kan sitta lite olika, ibland har jag haft flera samtidigt, men de är alltså inte jättesmå. Heller inte jättestora, kanske som en halv ärta eller lite mindre. Är något hormonellt som vissa får.

Påverkar det chansen att bli gravid?
  • Carolina HL

Jag har 2 såna och ska fråga gyn imorgon när jag tar cellprov, tycker dom känns äckliga fast de är så små ????

• Anonym (gg)
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-06 22:31:48 följande:
    Påverkar det chansen att bli gravid?
    Nä, mina är helt ofarliga, jag blir lätt gravid.
Svar på tråden Knöl på livmodertappen