• hammarhajen

Rengöra micro, HUR?

Har ni några bra tips?

Ugnstips svämmar det över av, men microtips? Tänk er en micro som bara "inte städats" på länge, som är missfärgad av matos och luktar illa men inte är uppenbart jättefläckig av just DET eller DET. Snarare salig blandning av allt. Vad göra?

• Svar på tråden Rengöra micro, HUR?
  • byabo

Jag hörde någonstans att man skulle micra en skål med vatten och citronskivor så löser det upp smutsen sen är det bara att torka av.

• hammarhajen
    enplattspåjorden skrev 2015-01-18 08:54:46 följande:

Micra ett glas vatten sen torka ur...

Nja, vatten mikrar man ju stup i ett så jag vet inte om det biter på det här.. ingrodda fettfläckar liksom. Äckelmicro! Skäms Fett behöver väl fett för att lösas upp?
  • hammarhajen
    byabo skrev 2015-01-18 09:10:41 följande:

Jag hörde någonstans att man skulle micra en skål med vatten och citronskivor så löser det upp smutsen sen är det bara att torka av.

Har jag också läst, tack för påminnelsen! Låter skumt att citron kan lösa fettfläckar, men funkar det vore det ju toppen - miljövänligt och snällt. 

Fast måste ut och köpa citron innan jag kan testa... 
  • myskmalva

Varmt vatten med diskmedel och en vit skrubbsvamp (de gröna kan orsaka repor) borde göra susen. Men börja med att mikra en skål vatten i några minuter. Det blöter upp allt som är intorkat, även om det inte löser fett.

• hammarhajen
    myskmalva skrev 2015-01-18 10:55:39 följande:

Varmt vatten med diskmedel och en vit skrubbsvamp (de gröna kan orsaka repor) borde göra susen. Men börja med att mikra en skål vatten i några minuter. Det blöter upp allt som är intorkat, även om det inte löser fett.

Ska testa, tack!
Svar på tråden Rengöra micro, HUR?