• Mammamia77

    vilken är den bästa gluten och mjölkfria gröten?

    Vilken gröt är bäst för en 4 månaders med gluten och mjölk överkäsnlighet/allergi. ger nu Sinlac men den innehåller soja vilket inte är så bra. tips?

  • Svar på tråden vilken är den bästa gluten och mjölkfria gröten?
  • Fröken Frågvis

    Undvik risprodukter om du kan, de innehåller mycket arsenik och slv rekommenderar därför att man är försiktig med att ge det till barn under sex år.

    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Metaller-i-barnmat--information-for-foraldrar/

    Jag gör gröt på havremjölk och majsmjöl, men läkaren vill egentligen att jag ska använda pepticate som bas eftersom den är näringsmässigt bättre. Min dotter är nu 9 mån och äter riktig mat också så dietisten tyckte ändå havremjölken var ok eftersom hon blir förstoppad av ersättningen.

    Be din bvcsköterska remittera dig till en barnläkarmottagning!

  • resemamman

    Holle har en gröt gjord på hirs. Eko, gluten och mjölkfri. Finns på välsorterade hälsokostaffärer och på nätet.

  • greta07

    Ja, hirs är bland annat rikt på järn och en massa andra nyttigheter. Det fick vårt yngsta barn en del av när hon var liten. Då använde vi hirsflingor och blandade i lite mixade osvavlade torkade aprikoser. Nu på senare år har vi ramlat över hirsmannagryn som har en helt annan smak än när man gör gröten på hirsflingor. Jättegott, verkligen. Om man gillar mannagrynsgröt av vete så är detta både godare och nyttigare, och perfekt om man inte kan/vill äta gluten. Vi kokar den med havremjölk och lite grädde och blandar i aprikoser, men grädden kan man absolut utesluta och ersätta med exempelvis kokosfett för att få en bra fetthalt. Kokosfett är dessutom rikt på laurinsyra som också finns i bröstmjölk.

Svar på tråden vilken är den bästa gluten och mjölkfria gröten?