• LeiaBus2010

Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer

Hur funkar det i regelverket? Jag har googlat och sökt överallt och kollat försäkringskassans hemsida men kan inte hitta någonting om detta.

Saken är den att jag har barnen mer än pappan. Dom är skrivna hos mig och dom går på dagis här. Pappan hämtar barnen på dagis torsdag varannan vecka och vi hämtar då hem dom på söndagen. Den andra veckan hämtar han dom på dagis på Onsdagen och vi hämtar hem dom på fredagkväll. På så sätt så får vi varannan helg. Detta gör ju att mina dagar blir fler än hans. Jag ansökte då om underhållsstöd för att han först gick med på att ha dom 8 nätter i månaden. 

Nu kommer han och säger att han ska ha hela barnbidraget för att jag får hela underhållet. 

Kan man göra så? Är det inte meningen att jag ska ha underhåll för att barnbidraget inte räcker till då jag har dom fler dagar än honom? 

Hur många dagar var ska man ha barnen egentligen varje månad för att jag ska slippa att betala honom hela den summan? Isf så ska jag ju inte ha underhåll. 

Jag fattar helt ärligt ingenting, det här är nytt för mig och det känns som att han lurar mig totalt....Kan någon snälla förklara för mig? Jag ska ringa försäkringskassan imorgon och kolla med dom, för jag tänker inte söka underhåll om jag inte är berättigad till det bara för att han ska få barnbidraget och det ska bli "lika" fast mer pengar inblandat.. 
    Och om jag nu tar tillbaka min ansökan om underhåll, ska han verkligen ha halva barnbidraget då trots att han har barnen MAX 12 dagar i månaden? 

Tacksam för svar 

Leia 2010-09-19
  • Svar på tråden Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer
  • sextiotalist

Låt honom driva frågan. Nej, jag tror inte att han har rätt till barnbidraget, underhållet är en gråzon.

Men det bästa och det mest rättvisa är att du med t.ex konsumentverkets hemsida räknar ut kostnaderna för barnen (ej hyra). Sedan så fördelar ni kostnaderna sinsemellan, efter förmåga.

• LeiaBus2010

Tack för svaret....Jag har kollat våra datum som vi bestämt... och nu i jan har jag dom 20 nätter, han 9.... i februari har jag dom 17 nätter, han 9... och i mars så har jag dom 20 nätter och han 10.... det kanske kan ge lite mer insikt i hur vi ska fördela saker och ting med? Obestämd

Leia 2010-09-19
  • LeiaBus2010
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-18 13:56:25 följande:

Tack för svaret....Jag har kollat våra datum som vi bestämt... och nu i jan har jag dom 20 nätter, han 9.... i februari har jag dom 17 nätter, han 9... och i mars så har jag dom 20 nätter och han 10.... det kanske kan ge lite mer insikt i hur vi ska fördela saker och ting med? Obestämd

Eller ska man ringa försäkringskassan och fråga så att allt går rätt till? För jag vill inte gå emot några regler..
    Leia 2010-09-19
  • Ejin

du behöver inte ge honom något av bb alls. finns ingen lag på de.... ta underhållet genom fk så får han göra avdrag på sina dagar...
    sen om ni tex. delar på kostnader av kläder och barnomsorg kan du ju dela bb med honom för att göra det mer rättvist men det är inget krav eller lag...

• sextiotalist
    LeiaBus2010 skrev 2015-01-18 13:57:10 följande:

Eller ska man ringa försäkringskassan och fråga så att allt går rätt till? För jag vill inte gå emot några regler..

den enda lagen säger är att barnen ska försörjas av båda föräldrarna

Det du beskriver verkar som att du har rätt till underhåll och barnbidragen, men att pappan har rätt att göra avdrag. Det är inte växelvist boende
  • Ejin

bb tillfaller hittils alltid mamman och det finns ingen tvingande lag om att hon måste dela med sig. Dock kommer det från och med 1a mars bli delat bb mellan föräldrarna men det gäller bara barn som är födda efter detta datum. för barn födda tidigare händer ingenting...

• LeiaBus2010

Tusen tack för svaren! 

Jag är den "snälla" typen som ger honom hälften efter att dagis är betalat. så att han kan köpa sin del av kläder och mat...

Men egentligen ska jag inte behöva göra det, då jag har barnen dubbelt så mkt än honom och ibland mer. 

Nu har vi gjort upp att han ska ha dom varannan vecka, han hämtar dom på dagis varannan tisdag kl 16 och har dom till söndagen.... Vi bestämde detta idag.

Och när jag satt och räknade så har jag då barnen 21 nätter och han 9...
    I Februari har jag barnen 18 nätter och han 9... i mars har jag barnen 20 nätter och han 10... känns lite avigt egentligen att han ska få hälften efter att dagis är betalat... 

Leia 2010-09-19
  • Ejin

Men om han har barnen tisdag till söndag varannan vecka så kan de ju inte stämma att du har dem dubbelt så många dagar? Isf skiljer det ju bara 2 dagar per månad? Då behöver han ju inte ens betala underhåll eftersom de räknas som växelvist boende?

• Ejin

Eller ja de blir ju fyra dygn eftersom de sover hos dej natten till måndagen. Men ändå.

• LeiaBus2010
    Ejin skrev 2015-01-18 19:53:54 följande:

Men om han har barnen tisdag till söndag varannan vecka så kan de ju inte stämma att du har dem dubbelt så många dagar? Isf skiljer det ju bara 2 dagar per månad? Då behöver han ju inte ens betala underhåll eftersom de räknas som växelvist boende?

Jag har räknat nätter, det ska man göra. Så om han har 10 nätter och jag 20 som i mars så blir det ju dubbelt :) 
    Leia 2010-09-19
Svar på tråden Han vill ha hälften trots att jag har barnen mer