• SANOJ

Hur tidigt syntes det att ni var gravid?

Jag är gravid med mitt första barn och är i vecka 10. Mina bröst har växt något enormt, köpte en ny bh på mellandagsrean som redan är för liten. Jag var tvungen och köpa ett par mammabyxor idag för att jag inte kan ha något som trycker eller ligger mot magen för det är obehagligt och gör ont.

Jag känner mig öm och svullen över magen och jag kan inte bära vilka kläder jag vill längre utan att det syns att jag blivit rundare om magen. Jag tycker det är jättejobbigt att det syns redan för jag hade inte tänkt och berätta än på ett bra tag. 

När jag läser på internet så verkar det som om andra först får mage i v16-22 och jag har redan fått mage :( Är jag ensam om detta? Hur tidigt syntes det för er?
    Är det normalt eller har jag anledning om må dåligt?

• Svar på tråden Hur tidigt syntes det att ni var gravid?
  • Stokke

Jag är gravid i v17 ingen har sagt att jag ser gravid ut. Men de sista dagarna har det hänt något. Magen har vuxit massor.

Kan inte ha mina vanliga kläder längre.

Jag skulle kunna komma undan som tjock ett par veckor till.

• Ellonbellon

Jag har sett gravid ut sen omkring vecka 6. Det har gått att dölja ganska bra med stora kläder. Sen vecka 13 har jag inte brytt mig längre och det ser ut som att jag är längre gången än jag är. Har väl fylliga tarmar eller nått!

• Kpax

I början såg magen stor ut för att jag var så himla uppsvälld, tarmar alltså. När livmodern inte ens når över blygdbenet är det ju liksom inte bebisen som gör en stor :) Men min chef sa faktiskt skämtsamt i v 12 att jag måste ätit gott under semestern (vi har en sån jargong).

Från v 16 såg jag rätt gravid ut, och det var skönt att slippa försöka dölja det efter ultraljudet i vecka 18.

Nu är jag i v 34 och har en jättemage, trots att det är mitt första barn, och jag har jobbarkompisar som inte behövt mammabyxor förrän i v 32. Det är så himla olika :)

• Minza83

När man är gravid med första barnet så brukar inte livmodern komma upp ur bäckenet förrän runt v12. Det du känner är förmodligen väldigt svullna tarmar vilket är helt normalt.

Köp lite mer tunikor så kan du nog dölja det ett bra tag till.

• Maddi

De är ju inte den riktiga gravidmagen som syns vecka 10, de är ju tarmarna och magen som svullnar upp. När man pratar om vecka 16 är de riktiga bebismagen som kan synas då. vecka 10 är de ju bara någon cm stort. 

Men vist har min mage svullnat upp och kläderna suttit åt, så en del kan nog misstänka. Du får bära lite större kläder. 

• Trulsa1

Jag kunde inte knäppa byxorna från v. 6 och jag kunde/ville heller inte ha nåt åtsittande mot magen som var fruktansvärt öm och känslig. Ömheten blev bättre mot slutet men magen fortsatte växa

• Theresan

Det syntes ganska tidigt på mig också, även om jag kunde dölja det med rätt kläder. i v. 8 slutade jag använda vanliga byxor. Fram tills v. 15-16 tyckte jag dock att magen mest hade kunnat misstas som lite övervikt. Efter det har magen liksom höjt sig och sitter högre upp mot naveln. Jag tycker inte själv att jag bara ser tjock ut, utan faktiskt gravid. Den första magen satt lägre, nästan som en bilring.

• BSBS

Idag deklarerade jag för en kollega om att jag snart går in i 7 månaden. Hon vred och vände på sig och sa bara "men va?! Det syns ju inte????" Haha men alltså tar jag på mig en tight tröja så jovisst syns det! Svällde upp i v 10 sen försvann och återkom en svullen stor mage till å från. Ännu idag i v 28 så varierar den mkt i storlek beroende på tid på dygnet etc.. Men vuxit har den! Har nästan 100cm i omkrets på maggen nu :)

Svar på tråden Hur tidigt syntes det att ni var gravid?