SSK på kommunen, ger det en bra grund???
Hej!
Jag är nyss färdig SSK och står och väljer mellan jobb. Alla arbetsgivare på sjukhuset säger att det är bäst att börja på sjukhus (klart att de säger det) och sedan gå vidare till kommunen. På kommunen säger de att om man är ny, så får man arbete på vårdboende och slipper vara själv. Kommunen ger (mycket) bättre lön, bättre arbetstider, inga helger eller storhelger eller kvällar. Sjukhuset ger sämre lön, arbete storhelger, varannan helg och kvällar. Men, antar jag, en bättre grund. Jag vill någon gång plugga vidare, ev. till barnmorska men kanske inom op eller barn, och jag vill då vara säker i mitt yrke och ha en bra grund att stå på, kunna göra bedömningar osv. En vän till mig jobbade bara på sjukhus i två månader efter examen, därefter på vårdboende ett år och sen vidareutbildade hon sig till op-sjuksköterska. Hon säger att jag inte behöver "den skiten", alltså vad det innebär att gå som sjuksköterska på vårdavdelning.
Ni som är sjuksköterskor, vad tycker ni? Och ni som har vidareutbildat er, var har ni arbetet? Väldigt tacksam för svar!
/Mamma Björn