• SofieBear

SSK på kommunen, ger det en bra grund???

Hej!

Jag är nyss färdig SSK och står och väljer mellan jobb. Alla arbetsgivare på sjukhuset säger att det är bäst att börja på sjukhus (klart att de säger det) och sedan gå vidare till kommunen. På kommunen säger de att om man är ny, så får man arbete på vårdboende och slipper vara själv. Kommunen ger (mycket) bättre lön, bättre arbetstider, inga helger eller storhelger eller kvällar. Sjukhuset ger sämre lön, arbete storhelger, varannan helg och kvällar. Men, antar jag, en bättre grund. Jag vill någon gång plugga vidare, ev. till barnmorska men kanske inom op eller barn, och jag vill då vara säker i mitt yrke och ha en bra grund att stå på, kunna göra bedömningar osv. En vän till mig jobbade bara på sjukhus i två månader efter examen, därefter på vårdboende ett år och sen vidareutbildade hon sig till op-sjuksköterska. Hon säger att jag inte behöver "den skiten", alltså vad det innebär att gå som sjuksköterska på vårdavdelning.

Ni som är sjuksköterskor, vad tycker ni? Och ni som har vidareutbildat er, var har ni arbetet? Väldigt tacksam för svar!

/Mamma Björn

• Svar på tråden SSK på kommunen, ger det en bra grund???
  • Ambulansliv

Så kommunen garanterar att du aldrig är själv?

Det blir ju inte så avancerade bedömningar. Patientunderlaget förändras inte så ofta. De är gamla och har sina sjukdomar. Händer saker lite nu o då men som sagt, inga avancerade akuta medicinska bed spec ofta, inte så de ger erfarenhet för dug som ny. Underskattar inte dessa ssk alls. De är duktiga på mkt annat.

På sjukhus är dom ju sjuka, i olika akuta stadier beroende på vart man jobbar. Man ser många patienter vilket utvecklar din kliniska blick. Mer hands on. På vårdboende blir det ännu mer pappersarbete....Att jobba i hemsjukvården är nåt annat, oftast.

Jobbar i ambulans nu. Började på vårdavd, akutkirurgi. Jobbat på akutmottagning o sen hemsjukvård.

• SofieBear

Tack för ditt svar! Funderar på att jobba några år på sjukhuset och sedan gå över till kommunen när min yngsta börjar skolan och därefter plugga. Vi får se!

• Sweet Sofia
    SofieBear skrev 2015-01-19 23:12:54 följande:

Tack för ditt svar! Funderar på att jobba några år på sjukhuset och sedan gå över till kommunen när min yngsta börjar skolan och därefter plugga. Vi får se!

Vart vill du jobb? Om det är kommunen så ta jobb där. Går utmärkt att jobba som nyutexad inom kommunen.

Började själv i kommunen och har aldrig jobbat på sjukhus. Jobbar nu kombinerat hemsjukvårz, kuten/legevakta och akuttomattak (allt är kommunalt).
Svar på tråden SSK på kommunen, ger det en bra grund???