• Anonym (Köpa hus?!)

Lånelöfte på hus när man har ca 900 000 kr i kontantinsats

Hej alla, jag undrar bara om man kan få lite hjälp/råd ang huslån.

Vi är två vuxna med två barn som är sugna på hus. Har inte börjat leta än men man har ju lite idéer och drömmar. 
    Min sambo har fast jobb sen 15 år tillbaka, jag tog aldrig examen från högskolan men håller på med det nu på distansfart och får examen jan-16. Men jag jobbar samtidigt på långvikariat heltid, vilket jag alltid har gjort. 
    Jag bör kunna få en termin vik även under hösten. Sen när jag har tagit examen så tror jag inte jag får svårt att få jobb inom skolan.

Vi har 55 000 i mån tillsammans 
    145 000 kvar i skulder
    CSN-skulder
    Kan betala 800 000-1 miljon i kontantinsats beroende

Har aldrig köpt hus innan och undrar bara om det skulle vara lite möjligt att man skulle kunna få lån på ca 3,5-4 milj? 
    Det kan hända att vi även betalar av 145 000 i skulder innan vi ansöker om bolån el när vi diskuterar med banken. 
    Området där vi bor har sådana dyra hus och vi vill ju gärna hitta ett hus så barnen kan gå kvar på samma skola. 

Skulle detta fungera?

• Svar på tråden Lånelöfte på hus när man har ca 900 000 kr i kontantinsats
  • Anonym (*)

Om man bara ser till det du skrivit ovan, med en sådan stor kontantinsats och bra inkomster, så lär det inte vara några problem.

• Anonym (Köpa hus?!)

Inte ens att jag inte har fast jobb och inkomst? För det har hänt vissa perioder att jag har stämplat innan jag har fått längre vik. Eller timvikarierat så länge

• XEmmabus

Kontakta bank/banker och få lånelöfte. De vill låna ut pengar men inte ta några större risker, så de gör en relevant budget för er. Det är gratis med lånelöften så tveka inte att ta proffesionell hjälp istället för att få lekmannaråd här. ;)

• Anonym (Köpa hus?!)

FÖrlåt, nu var jag inte tydlig. Vi har 55' innan skatt i månaden ihop 

• Anonym (Köpa hus?!)
    XEmmabus skrev 2015-01-18 20:55:42 följande:

Kontakta bank/banker och få lånelöfte. De vill låna ut pengar men inte ta några större risker, så de gör en relevant budget för er. Det är gratis med lånelöften så tveka inte att ta proffesionell hjälp istället för att få lekmannaråd här. ;)

Jo vi ska den dagen vi hittar ett hus som passar oss. Tänkte mer lite för skoj och nyfikenhetens skull fråga här. Om det ens är lönande att kolla hus och bank
  • XEmmabus

Ni behöver inte hitta ett hus för att få lånelöfte. Tvärtom, det ger er en hint om vilken prisnivå ni kan leta inom.

Sedan kan ni ju låtsas att vara intresserad av ett hus på hemnet.se och klicka på att ni vill göra en beräkning av boendekostnaden. Det är inget som sparas, men man får en bra indikation på vad ens ekonomi klarar. :)

• Guldhjärtat

Det betyder att ni har ca 25% i kontantinsats så det borde gå. Men om ni inte är gifta tror jag att de kan lägga sig hur husköpet ska gå till. Alltså vem som ska stå på det osv. Eftersom att du inte är fastanställd. Men det beror som sagt vilken kontakt ni har med banken. Ett par vänner till mig köpte när den ena pluggade, och då tog bankmannen med csn-lånet i beräkningen fast de inte ska räkna det som en inkomst över huvud taget. Men de hade god relation till denne bankman. Jag tror på personliga möten där man kan föra en diskussion om hur framtiden ser ut och hur säker man är på att man kommer ha fortsatt god inkomst då du inte är fastanställd. 

• Anonym (O)

Har ni 55 000 före eller efter skatt? Hur många barn? Vad kostar husen?

• XEmmabus

Och frågan om ni kan få lån även om du inte har fast tjänst så är svaret ja. Samhället går mer och mer åt olika typer av begränsade anställningar såsom projektanställningar mm. Men du får vara beredd på att banken räknar din inkomst såsom det du får i a-kassa.

• Anonym (Köpa hus?!)
    XEmmabus skrev 2015-01-18 21:03:16 följande:
    Ni behöver inte hitta ett hus för att få lånelöfte. Tvärtom, det ger er en hint om vilken prisnivå ni kan leta inom.
    Sedan kan ni ju låtsas att vara intresserad av ett hus på hemnet.se och klicka på att ni vill göra en beräkning av boendekostnaden. Det är inget som sparas, men man får en bra indikation på vad ens ekonomi klarar. :)
    Smart, ska kolla upp det!
    Guldhjärtat skrev 2015-01-18 21:03:24 följande:
    Det betyder att ni har ca 25% i kontantinsats så det borde gå. Men om ni inte är gifta tror jag att de kan lägga sig hur husköpet ska gå till. Alltså vem som ska stå på det osv. Eftersom att du inte är fastanställd. Men det beror som sagt vilken kontakt ni har med banken. Ett par vänner till mig köpte när den ena pluggade, och då tog bankmannen med csn-lånet i beräkningen fast de inte ska räkna det som en inkomst över huvud taget. Men de hade god relation till denne bankman. Jag tror på personliga möten där man kan föra en diskussion om hur framtiden ser ut och hur säker man är på att man kommer ha fortsatt god inkomst då du inte är fastanställd. 
    Det allra viktigaste är att det ska stå på pappret att kontantinsatsen är min. Vi är sambos.
    Anonym (O) skrev 2015-01-18 21:05:00 följande:
    Har ni 55 000 före eller efter skatt? Hur många barn? Vad kostar husen?
    Jag var otydlig där, efter skatt så har vi 38 800/mån och vi har två barn under 10 år. 

Jag är mycket säker på att jag har fast jobb inom 1,5 år. 

Skulle vi inte betala av de 145 tusen i  skulder, då har vi ca 300-400 tusen kvar på banken på spar. 

• Anonym (Kan bli svårt)

Jag tror tyvärr att det kan bli svårt att få lån på 3.5-4 miljoner, även om ni har en miljon i kontantinsats.

Banken brukar räkna med max 5 gånger årsinkomsten. För er är det 3.3 miljoner och då ska de också ta hänsyn till andra lån och utgifter när de beviljar lånet.

Jag och min man har precis köpt ett hus och vi fick lånelöfte på 3.5 miljoner, då lade vi 3 miljoner kontant och har 55.000 efter skatt.

• Anonym (...)

Tror också tyvärr att de summorna kan bli svårt med bara en fast inkomst. Jag och sambon fick lånelöfte på 2,6 miljoner (han fast jobb, jag långtidsvikariat) vi hade brutto 55-60 000 kr i inkomster och 1 miljon i kontantinsats. Detta var drygt ett år sedan.

Svar på tråden Lånelöfte på hus när man har ca 900 000 kr i kontantinsats