Djur i bur till barn?
Skulle vara intressant att höra vad folk har för åsikter om husdjur till barn.
Skulle du skaffa en fågel, kanin eller hamster eller något annat djur i bur till ditt barn? Varför/ Varför inte?
Skulle vara intressant att höra vad folk har för åsikter om husdjur till barn.
Skulle du skaffa en fågel, kanin eller hamster eller något annat djur i bur till ditt barn? Varför/ Varför inte?
Nej, men det är för jag inte orkar sköta sånt... Men visst, en kanin i en stor och mysig bur, varför inte?
jag gha haft djur som barn men vi ha bott på landet så de ha vart ute kaniner osv...
vid 10 år fick jag ett marsvnin som hette Teddy. han va cool han
Förmodligen kommer jag skaffa nåt sånt senare. Jag tycker själv om att ha fågel (är uppvuxen med det), men har inte haft möjlighet till det, och har inte än heller.
Vill att mitt/mina barn ska lära sig respekt för djur och så länge man sköter dom så anser jag inte att dom lider bara för att dom sitter i bur.
Fast vem vet, man kanske får ett barn som vill ha spindlar istället? Då vete sjutton alltså...
Nej det skulle jag inte!
Jag har en 8½ åring som tjatar mer eller mindre varje dag om nån kanin eller marsvin och mitt svar är ständigt NEJ!
Varför? Helt enkelt för att JAG inte vill ha ett djur som jag måste ta hand om, vilket jag vet att det kommer bli, hon är inte ansvarsfull nog till att ta hand om det själv på alla de sätt som krävs, alltså matning, rensning av bur osv... samt att de är borta i flera veckor i taget så de är hos sin biopappa då det blir jag som får ta hand om djuret iaf... och det varken orkar eller vill jag.
Jag har sagt till henne att den dagen hon är stor nog att förstå innebörden av att ha ett djur och allt det som det innebär att ta hand om det , den dagen kan vi diskutera saken men just nu känns det som om det är långt dit.
Om jag skulle välja ett djur till mitt barn skulle det bli ett marsvin. Hade själv ett när jag var liten och hade stor glädje av det. De är jättemysiga djur som har charmiga läten och kan bli jättetama och gosiga!
Marsvin är jättebra djur. sällan att de skulle bitas å klösas som kaniner gör då de blir sura på en. eller hamstrar....
nej jag skulle inte skaffa ett djur till min dotter förens jag vet att hon tar hand om den säger som mayas
vi har en hund å de räcker för tillfället
Jag skulle inte skaffa något husdjur till min son innan han är mogen att själv ta ansvar givetvis med stöd av sina föräldrar. Men denna mognar brukar ej barn uppvisa innan de är typ 12 år, varierar säkert. Djur är ett av mina största intressen, jag tränar lydnad och bruks med min hund, har världens raraste katter, älskar att rida (hästlös idag), föder upp kaniner och akvarie fantast. Självklart ska mina barn ha tillgång till mina djur men inte egna.
Visst kan man skaffa djur till yngre barn men då är det föräldrarna som skaffar sig husdjur. Barn tröttnar fort att byta vatten åt kaninen eller rengöra i fågelburen därför att de inte är mogna. Det finns hundratals annonser på blocket som vittnar om detta "Kanin Undulat, marsvin bortsänkes"
Mitt råd; Ställ dig frågan till dig själv som förälder; vill jag ha en undulat, kanin, hamster? inte till ditt barn. Djur är inte leksaker som barn kan slänga bort när de tröttnat...
Bara om man som förälder är intresserad av djuret ifråga.
Jag vill att mina barn ska växa upp med djur, lära sig respektera djur, och att handskas med dom, och även lära dom om djur och skötsel, och till sist; låta dom upptäcka, vilken glädje djur kan ge oss!
vi tycker det är jätte viktigt å bra för barn att få växa upp med djur, dessutom får de eget ansvar å självförstående mm av att sköta den (inte sagt att de mesta hänger på föräldrarna men barnen är i allafall delaktiga).
vi har akvariefiskar å två hundar, ett djur i bur är ju ett bra alternativ för den som inte har så mycket tid som en hund, katt kräver, dessutom är det lättare att hitta någon som kan offra sig å ta hand om ett djur i bur om man nu åker bort å dul just för att de inte kräver knappt nått alltså ijämförelse med hund , häst å dyl. Sist men inte minst kostnaden och faktum att man kan göra sig av med djuret lättare.,
Har haft fågel och nu en hamster till mina pojkar ..... Det blir ju jag som får ta hand om djuret i slutändan!! Men tycker att det är både kul och nyttigt för dom , dom lär sig att visa respekt och förståelse till djur ,vi har både katt och hund med :)
Mitt första egna djur var en vandrande pinne
Annars tycker jag bara det är sunt förnuft att barn inte ska ha egna djur när dom inte är tillräckligt gammla att ta eget ansvar, men någon gång måste dom få lära sig det och då blir det ju en övergångsperiod där man hjälper barnen. Märker man sen att det missköts så blir det inga mer djur sen. Självklart blir ju då djuret familjens djur.
Mina barn (11 o 13) tjatade om att de ville ha ett husdjur (utöver hunden) men jag sa nej för det blir ju jag som får ta hand om det i alla...
Efter mycket tjat och gnäll kom vi framtill en lösning som passade oss! De fick ha var sin vandrande pinne! Ett väldigt enkelt djur.
Det är det enda djur som inte kräver så mycket och som jag kan tänka mig ta hand om ifall de ska bort.
Vi hade hundar, katter, hästar och marsvin när vi var små.
Marsvinen var våra egna som vi själva skulle ta hand om. Jag vill ge ett varnande finger och påpeka hur viktigt det är att ni som vuxna övervakar det hela och ser till att djuren verkligen får sin behov uppfyllda.
Jag kan ge ett exempel som kan ge er en tankeställare om hur fel det kan bli och hur lätt barn kan missförstå.
Min lilla historia
Jag och min låtsaspappa var i stallet och skulle ge marsvinen mat. Vattnet var slut i flaskan till dem och jag påpekade det.
Min låtsaspappa svarade med bästa avsikten att det nog inte var någon fara. Morötterna innehåller ju vatten, så de klarade sig säkert.
Vi gav marsvinen mat, morötter och fyllde på vatten och gick ut.
I fortsättningen när jag gav dem mat var jag inte så noga med vattnet. lat som jag var och.. "morötterna innehåller ju vatten" tänkte jag.
Efter ett tag fyllde jag på vatten igen och marsvinen fullständigt kastade sig över vattenskålen. De var ju hur törstiga som helst och hade säkert kunnat bli sjuka eller rent av dött!!
Det sved till ordentligt i samvetet på mig och jag gjorde aldrig så igen.
Tänk er för vad ni säger till era barn och lita aldrig helt på att barnen klarar att ge dem mat och vatten som de ska.
Nej det tycker jag inte man ska göra.
De flest djur i bur, ex kaniner är nattdjur och sover hela dagarna, vilket resulterar i att barnen tröttnar på dom eftersom de är tråkiga och då blir det stackars djuret sittandes i en bur hela livet.
jag skulle inte öra det. många barn tröttnar efter ett tag och då blir det jag som får ta hand om djuret och det har jag ingen lust med, då skulle det bli omplacering och det känns inte sjysst att skaffa ett djur när chansen är stor att det blir så...
Hampe skall få så mycket djur han vill ha =)
Hoppas bara han blir intresserad också...Kan väl erkänna att det mest är jag som vill ha djur...
Dock kommer ingen fågel in här för jag tycker inte det känns schysst att ha fågel i bur (min högst personliga åsikt)