• AnnaNils

Sjuksköterskeexamen?

Jag har läst på flera olika universitets hemsidor och vad jag förstår kan sjuksköterskeprogrammet åpå 3 år leda till antingen en medicine kandidatexamen eller en filosofie dito. Vad avgör huvudinriktningen på examen? Beror det på lärosäte, allså vilka delkurser de lagt in i utbildningen, eller väljer man själv inriktning?

• Svar på tråden Sjuksköterskeexamen?
  • Emmeliina

Läser själv till sjuksköterska och är färdig i juni och jag får då en kandidatexamen och en sjuksköterskeexamen. Alla sjuksköterskeutbildningar är inriktade på omvårdnad, det är det som är sjuksköterskans ansvarsområde oavsett vilket lärosäte man läser på.

Den där andra du nämnde vet jag inte vad det är.

• AnnaNils

Tack. Ingen annan som vet varför examen skiljer sig mellan olika utbildningar?

• Emmeliina
    AnnaNils skrev 2015-01-19 10:45:24 följande:

Tack. Ingen annan som vet varför examen skiljer sig mellan olika utbildningar?

Men det gör det inte. Det ska det inte göra. I vilken skola har du sett den andra examen?
  • tvekan

har precis tagit sjuksköterskeexamen, jag får en yrkesexamen som ssk samt en kandidatexamen. Mig mig veterligen ska det inte skilja sig mellan olika lärosäten.
    från Uppsala universitets hemsida. 
    "Sjuksköterskeprogrammet leder till en sjuksköterskeexamen och medicine kandidatexamen inom huvudområdet vårdvetenskap. Du kan efter examen ansöka hos Socialstyrelsen om den ­legitimation som krävs för att arbeta som sjuksköterska." (från Uppsala universitets hemsida)

• AnnaNils

Precis, Uppsala ger en medicine kandidatexamen.

Urklippt från Karlstads universitet: Utbildningsplan och kursplaner uppfyller kraven för filosofie kandidatexamen med huvudämnet omvårdnad.

Att samtliga utbildningar ger en kandidatexamen i omvårdnad/vårdvetenskap tillika en yrkesexamen som sjuksköterska är ju klart, jag undrar bara om någon visste varför vissa högskolor ger en medicine och vissa en filosofie examen. Kanske beror på vilken institution på högskolan som håller i utbildningen.

• Sweet Sofia
    AnnaNils skrev 2015-01-19 14:37:14 följande:

Precis, Uppsala ger en medicine kandidatexamen.

Urklippt från Karlstads universitet: Utbildningsplan och kursplaner uppfyller kraven för filosofie kandidatexamen med huvudämnet omvårdnad.

Att samtliga utbildningar ger en kandidatexamen i omvårdnad/vårdvetenskap tillika en yrkesexamen som sjuksköterska är ju klart, jag undrar bara om någon visste varför vissa högskolor ger en medicine och vissa en filosofie examen. Kanske beror på vilken institution på högskolan som håller i utbildningen.

Det är samma examen bara olika namn. Som sjuksköterska har du en kandidatexamen inom omvårdad och kan då där ha antingen filosofie eller medicine kandidatexamen. Men huvudområdet är alltid omvårdnad.
Svar på tråden Sjuksköterskeexamen?