• Mecros

Hur gjorde ni?

Hej och godmorgon.

Jag är i v15 och mår bra till och från. Men ibland kommer dessa dagar när jag mår skit och undrar hur jag ska klara av att jobba i 5 månader till..

Mår illa, benen domnar, svettningar, svimningskänsla. Och går jag upp "för tidigt" så mår jag ännu sämre. Någon mer som haft så och vad gjorde ni? Vill bara åka hem och gråta.

• Svar på tråden Hur gjorde ni?
  • Stiffin

Hej!
    Om det är ihållande så får du be din barnmorska att sjukskriva dig. Jag blev sjukskriven en vecka eftersom jag bara gick omkring och var kallsvettig, kräktes och mådde extremt dåligt. Om du har ett ansträngande jobb så har du rätt att be din chef om andra arbetsuppgifter. Kanske värt att kolla upp det?

• idasss

Jag är otroligt trött hela tiden. Samt så har jag haft och har det riktigt tufft på jobbet, har dock fått nytt, men tills dess. Så jag har iprincip brytit ihop helt. Jag känner mig utmattad och totalt slut i kroppen. Att ta på sig jackan är jobbigt, att lyfta vattenglaset är ännujobbigare. Det blir som en kram i armarna. Så jag misstänker att kroppen håller på o strejkar nu. Jag åker på semester nästa vecka och det ska bli otroligt skönt att få åka bort och vila upp sig! :)

• Mecros
    Stiffin skrev 2015-01-19 07:25:10 följande:

Hej!

Om det är ihållande så får du be din barnmorska att sjukskriva dig. Jag blev sjukskriven en vecka eftersom jag bara gick omkring och var kallsvettig, kräktes och mådde extremt dåligt. Om du har ett ansträngande jobb så har du rätt att be din chef om andra arbetsuppgifter. Kanske värt att kolla upp det?

Okej. Ja det är ju ihållande hela dagen. Får springa på toa för att spy men kommer bara luft. Jag har inte ett så ansträngande jobb. Jobbar som ubderhållsmekaniker men vi har sällan fullt upp och skulle kunna sitta hela dagarna om det var så. Lite jobbigt att inte kunna få bort tankarna dock när hela gänget dricker kaffe flera timmar om dagen. Jag får ringa min bm idag. Tack för svar!
  • Mecros
    idasss skrev 2015-01-19 07:52:05 följande:

Jag är otroligt trött hela tiden. Samt så har jag haft och har det riktigt tufft på jobbet, har dock fått nytt, men tills dess. Så jag har iprincip brytit ihop helt. Jag känner mig utmattad och totalt slut i kroppen. Att ta på sig jackan är jobbigt, att lyfta vattenglaset är ännujobbigare. Det blir som en kram i armarna. Så jag misstänker att kroppen håller på o strejkar nu. Jag åker på semester nästa vecka och det ska bli otroligt skönt att få åka bort och vila upp sig! :)

Okej. Vad skönt att du har fått byta. Skulle också vilja byta då detta jobb inte tillfredställer mig öht. Men jag är också trött hela tiden och känner mig helt slut. Håller också på att bryta ihop emellanåt, känns jobbigt att gå hem "bara för de" för när jag ligger hemma känns allt rätt ok iaf. Efter flera timmars sömn osv. Vissa dagar går alldeles utmärkt att jobba men dagar som idag är skit :((
  • Stiffin

Vet din chef om att du är gravid? Jag berättade det för min chef rätt tidigt (vecka 9) och förklarade att jag hade det rätt tufft och inte mådde speciellt bra. Hon var väldigt förstående så om du testar det så kanske du kan få lite avlastning. 

• Mecros
    Stiffin skrev 2015-01-19 08:08:10 följande:

Vet din chef om att du är gravid? Jag berättade det för min chef rätt tidigt (vecka 9) och förklarade att jag hade det rätt tufft och inte mådde speciellt bra. Hon var väldigt förstående så om du testar det så kanske du kan få lite avlastning. 

Jo jag berättade för min chef i v.12 han blev jätte glad för min skull. Och jag skulle säga till om det var något och när jag behövde ha ledigt för bm besök, ul osv. Men jag vet inte vad jag ska säga :(
  • Stiffin
    Mecros skrev 2015-01-19 08:24:06 följande:
    Jo jag berättade för min chef i v.12 han blev jätte glad för min skull. Och jag skulle säga till om det var något och när jag behövde ha ledigt för bm besök, ul osv. Men jag vet inte vad jag ska säga :(
    Säg precis som det är, att du mår otroligt dåligt och inte känner att du kan prestera så bra just nu, du måste träffa din BM för att prata om det och att du förhoppningsvis blir bättre snart och om inte annat så säger du till så får ni fixa något då.
    Det låter ju som att han är väldigt förstående. Ge honom en chans :)
  • tessan91

skönt att ha en chef som förstår, Själv är jag någonstans mellan vecka 15-20 och berättade för min chef efter vi varit hos Bm, Hon är också osäker på vilken vecka vi är i, Ska på UL nästa vecka. Mår skit, hård i magen, mår illa, svimfärdig och skit trött. Varit det sen början. 
    Chefen förstår inte hur jag mår även fast ja har berättat det för henne, hon blev inte direkt så glad när jag sa att vi ska ha barn. 
    Jobbar som lokalvårdare och hon har nu kastat över nästa  alla kunder på enbart mig. Hon brukar hjälpa till ibland. Men oftast får ja ta allt själv. 
    Vet inte hur jag ska göra för att hon ska förstå. :(

• FresnoKiwi95

Du är inte ensam. Första trimestern var OK för mig, illamåendet kom i vecka 8-9. Har mått illa o kräkts sen dess.... Är i vecka 39 nu. Jag har haft svimnings känslor då o då sen vecka 14-15. Och tillfällen då hjärtar slår skit snabbt o jag måste sätta mig omedelbart för att inte spy/svimma. Kan inte duscha utan att behöva sätta mig i ner i badkaret minst två gånger. Känner mig tung och svettas som en toker. Men jag kan säga att tiden gått sååå snabbt! Det har varit jobbigt, men det faktum att min lille pojk är här snart gör saken värt det. Ja, det har varit ASjobbigt. Men belöningen är nära nu. Och det kmr det vara för dig också snart. :D

Tips: Starta en nedräkning, eller köp någon söt body åt bebisen. Allt för att påminna dig själv hur underbart det kommer vara när ditt barn är här :)

• kaeg
    tessan91 skrev 2015-02-16 08:25:30 följande:

skönt att ha en chef som förstår, Själv är jag någonstans mellan vecka 15-20 och berättade för min chef efter vi varit hos Bm, Hon är också osäker på vilken vecka vi är i, Ska på UL nästa vecka. Mår skit, hård i magen, mår illa, svimfärdig och skit trött. Varit det sen början. 

Chefen förstår inte hur jag mår även fast ja har berättat det för henne, hon blev inte direkt så glad när jag sa att vi ska ha barn. 

Jobbar som lokalvårdare och hon har nu kastat över nästa  alla kunder på enbart mig. Hon brukar hjälpa till ibland. Men oftast får ja ta allt själv. 

Vet inte hur jag ska göra för att hon ska förstå. :(

Lokalvårdar kan klassas som ett tungt arbete, så in på försäkringskassans hemsida och skriv ut info och blanketter om graviditetspenning och läs på där. Ge din chef redan nu blanketten för att ev. bli omplacerad till andra uppgifter (när hon skrivit under blanketten ska du ha den åter i original) och efter UL när du fått Moderskapsintyg från din bm skickar du in anmälan om graviditetspenning. Allt står på försäkringskassans hemsida....

Men innan dess så kolla med din bm om vad som kan underlätta för dig!

Även kanske lämpligt för dig TS som underhållsmekaniker att kolla upp omplaceringsmöjligheter och graviditetspenning. Kan troligen vara svårt att utföra alla arbetsuppgifter i slutet av graviditeten. Och nu innan dess är det bm som kan hjälpa dig.

Hoppas ni snart mår bättre. För mig vände det runt v.18-19 och nu i v24 är det "bara" begynnande foglossning som bråkar.
    * Mikael 060804 * Sara 080704 * bf3 16/6-15 *
  • Mecros

Hej! Jag mår bättre faktiskt, nu är det bara vissa dagar som är tunga. Ibland vill man bara hem och vila. Men så är det väl och just nu får jag leva med det. Jag har pratat med min chef och vi har bestämt att i slutet skall jag ha enbart administrativa uppgifter. Så det känns bra. Känner redan nu i v.19 att ryggen tar stryk av att stå upp länge. Antar att det är jag som ska säga till när jag vill skifta arbetsuppgifter.. Hoppas allt är bra med er :)

• tessan91
    Mecros skrev 2015-02-16 14:52:36 följande:

Hej! Jag mår bättre faktiskt, nu är det bara vissa dagar som är tunga. Ibland vill man bara hem och vila. Men så är det väl och just nu får jag leva med det. Jag har pratat med min chef och vi har bestämt att i slutet skall jag ha enbart administrativa uppgifter. Så det känns bra. Känner redan nu i v.19 att ryggen tar stryk av att stå upp länge. Antar att det är jag som ska säga till när jag vill skifta arbetsuppgifter.. Hoppas allt är bra med er :)

det ska jag ta och göra:) Tyvärr kan min chef inte omplacera mig på jobbet:( finns inga andra uppgifter , det är hon som sköter allt pappers arbete ( inte utbildad inom det ). 
Svar på tråden Hur gjorde ni?