• Nyfiken

Någon som bor/har bott i Tyresö???

Hej

Vi planerar en flytt eventuellt i Tyresö men vill höra från er som bor där idag eller har bott där nyligen  om hur det är?

Vilka områden förutom Tyresö Strand är lugna och bra för barnfamiljer?
    Vilka områden skall man undvika?
    Finns det bra motionsspår i kommunen?
    Bästa skolan för F-6?

Jag vet att det är dåliga kommunikationer i Tyresö, hoppas på förbättring...

Vi har tittat på hus i Hanviken, Lindalen.

¨Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-19 09:08
    Till tyresö ska det stå. Vi bor i Haninge idag.

• Svar på tråden Någon som bor/har bott i Tyresö???
  • najaden

Fornudden, Tullinge är ett bra område med utmärkt skola. Bussar till stan går ofta och snabbt.

• Anonym (Nybliven tyresöbo)
    Jag bor i Trollbäcken sedan ett par år och älskar det. Jag gillar att området är så mysigt och grönt och det är totalt blandad bebyggelse med gamla hus och nya hus och nästan alla ser olika ut. På sommaren kan jag gå runt och bara njuta av omgivningarna. Dessutom är det smidigt med ett litet centrum med två mataffärer nära och kommunikationer med buss till Gullmarsplan (15 min) eller City på 30-35 min tycker jag är helt ok. Om man gillar kortare pendlingstid ska man se till att bosätta sig nära busshållplatsen. Att ödsla tid på att gå 20-30 min totalt varje dag kan bli irriterande i längden. Att ha skolan nära är också en fördel. Tror alla Tyresös skolor åt Haninge-hållet har bra rykte. Aktivitetsmässigt är det kanon att bo i Trollis. Alla aktiviteter är inom 5-6 km oavsett om man kör hockey, hästar, fotboll, tennis etc. Att cykla till badet på sommaren är också smidigt. 

Jag tror Strand har det betydligt värre kommunikationsmässigt. Har hört att dom t o m låter skolorna börja olika tider för det är såna köer in mot stan. Är tal om reversibelt körfält från det hållet, men det lär ju dröja ett tag. 

Sen oavsett var man väljer att bo i Tyresö så verkar huspriserna dra iväg ordentligt än så länge. Kan ju bli ändring när amorteringsreglerna ändras. Tycker varenda hus numera kostar minst 4 mkr. Vi har bara bott här i drygt 2 år och enligt värdeguiden så har vårt hus stigit en mille i värde på den tiden och vi har ett högst ordinärt hus.

Lycka till med husjakten!
  • LFF
    Bor visserligen inte i hus i Tyresö men väl bostadsrätt och vi letar större, både hus, radhus och bostadsrätt. 

Det är inte billigt att köpa något i Tyresö. De områden vi kikar på är i synnerhet Trollbäcken, Fårdala och Öringe. På Brevik är allt innan Trinntorp intressant, sen hamnar man för långt ut. 

I nåt av de senaste numren av Mitt i Tyresö stod det om skolorna har jag för mig, nån rapport från Skolinspektionen. De som klarat sig bäst var Tyresö Skola, Strandskolan och Breviks skola. 

Kan inte hålla med om att kommunikationerna är dåliga i Tyresö. Bussarna går i allmänhet med 10-15 minuters mellanrum, under rusningstrafik har du även direktbussar in till city (Vattugatan). 

Det enda stället jag skulle undvika är Granängsringen men eftersom det är hyresbostäder så är det ju inte relevant. 
  • Simjoh80

Jag bor i ett Brf radhus i Rotvik/Öringe. Bussen går var 10:e minut i rusningen. Både till city och gullmarsplan. Kan varmt rekommendera Tyresö! Skönt att slippa tunnelbanan

• LFF

Hej TS

Hur blev det? Blev det någon flytt till Tyresö och vart i så fall? Skrattande

Svar på tråden Någon som bor/har bott i Tyresö???