• Pyssilullan

Gravid V 22 och Misstänker Magkatarr! Vad kan jag göra?

Någon som skulle vilja hjälpa mig.

Jag har sedan förra måndagen (1 vecka idag) haft molvärk/ som träningsvärk som ett bälte runt magen, Molande värk Kontstant ganska svagt, Känt hungersug men när jag ätit har jag känt mig mätt.

Var till BM egfter 3 dgr, hon bad mig ta urinodling och avvakta.
    Tog Uprov som EJ visade bakterier och har även ringt Gyn akuten.
    INGEN vet varför jag har sådan värk.. O ingen verkar tycka det är "allvarligt" Vaknade 1 inatt av värken och tar alvedon som ej hjälper.

Jag börjar nu misstänka en vanlig magkatarr och att det INTE Har med min graviditet att göra. Jag brukar ha magkatarr 1 gång/ år ordentligt.. o har alltid ätit omeprasol mot det.. Lätt att stressa upp mig och har mkt på jobbet.

Finns det någon medicin jag kan ta? Som jag FÅR ta även fast jag är gravid? Som hjälper mot magkatarr?

• Svar på tråden Gravid V 22 och Misstänker Magkatarr! Vad kan jag göra?
  • Pyssilullan
    Ellie skrev 2015-01-19 09:24:28 följande:

Du kan ta omeprazol utan problem under graviditeten.

Tack! På apoteket sa tanten ifrån och att jag lär ha läkarens intyg på det. Snark!
    Men vet någon om man kan få katarr vid graviditet? Hur många dagar bör det ta nu innan jag känner effekt? För att se om det var detta eller inte?
  • Ellie
    Pyssilullan skrev 2015-01-19 10:27:38 följande:
    Tack! På apoteket sa tanten ifrån och att jag lär ha läkarens intyg på det. Snark!
    Men vet någon om man kan få katarr vid graviditet? Hur många dagar bör det ta nu innan jag känner effekt? För att se om det var detta eller inte?
    Visst kan du få magkatarr vid graviditet precis som annars. Själv tar jag omeprazol dagligen (gravid v 33) för att det hjälper så bra mot halsbränna och sura uppstötningar. 
    Du borde känna effekt redan efter 1-2 dagar. 
    Du har ju hört av dig till gyn och pratat med din BM, och eftersom de inte är oroade kan du ju ge det några dagar, men självklart söka akut om du trots omeprazol bara blir sämre.
  • Pyssilullan
    Ellie skrev 2015-01-19 10:45:23 följande:
    Visst kan du få magkatarr vid graviditet precis som annars. Själv tar jag omeprazol dagligen (gravid v 33) för att det hjälper så bra mot halsbränna och sura uppstötningar. 
    Du borde känna effekt redan efter 1-2 dagar. 
    Du har ju hört av dig till gyn och pratat med din BM, och eftersom de inte är oroade kan du ju ge det några dagar, men självklart söka akut om du trots omeprazol bara blir sämre.
    Nu känner jag mig lite lugnare, Tack! Då vågar jga absolut ta 1 O / dag.
    Hoppas detta ger med sig nu så jag får ett "kvitto" vpå varifrån denna hemska molvärk kommer ifrån. :/

• Leijne

Jag har haft magkatarr sen vecka 6 (är nu i v.17) och äter omeprazol. Det hjälper inte men det lindrar. Jag hade stora problem med magkatarr/magsår i tonåren, och det händer fortfarande att jag åker dit. Men den här ggn är både jag och barnmorskan väldigt säkra på att det har med graviditeten att göra. Förra grav. var likadan. Håller tummarna för att du blir bättre.

Svar på tråden Gravid V 22 och Misstänker Magkatarr! Vad kan jag göra?