• Svartajägaren

Blödningar v.7

Är gravid och gick just in i vecka 7. Har varit helt komplikationsfritt hittills! :)

I förrgår bestämde sig jag och sambon för att ha sex, vilket vi inte haft sen jag testade positivt. Kände av lite illamående då men inget mer. Somnade ganska snabbt.

På morgonen hade jag ont i magen och kände mig allmänt dålig och hängig. Åkte till jobbet och det blev bättre under dagen, men när jag kom hem såg jag en liten blödning i trosan.

Senare på kvällen kom det en till liten blödning, samt nu på morgonen var det också lite blod. Inga stora mängder med det är rött blod, och jag har haft bruna flytningar under natten.

Har inte direkt ont i magen, men känns ungefär som när man har mens och tagit smärtlindring, aningen bedövat känns det. Svårt att förklara. Sticker lite i livmodern, men ingen direkt smärta så. I övrigt mår jag bra. Dock tycker jag inte att jag känner mig gravid längre. Kan detta vara missfall? Någon som har några egna erfarenheter? Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Blödningar v.7
  • Anonym (kram)

Blödningar är knepiga!

Jag är inne på min 4 graviditet, första fick jag en liten blödning i v 6, gick över, i v 12 var det som ett gummiband gick sönder i magen och det kom blod och klumpar, det var ett ma, fostret hade dött i v 9.

Nästa graviditet blödde jag v 6, sen fick jag bruna flytningar, gick över, återkom i v 9 med rikliga blödningar, var blandat brunt, rött, rosa, blödningar och flytningar till v 10,  lev en bebis.

Nästa graviditet blödningar v 6, bruna flytningar, i v 9 föll jag ihop av smärtor och blödde ner mina byxor , då trodde jag det var kört, men det gick bra, fortsatte blöda från och till ända till v 12, blev en bebis.

Nu är jag gravid igen, samma igen, blödning i v 6, bruna lösningar och sen över, v 8 smärtor och sammandragningar så jag kunde inte ligga, inte sitta eller gå, blödde ner hela toastolen,  har blött rött och brunt sen dess, i v 14 nu.

Så första var ett ma, Andra och tredje graviditeten har varit en liten blodsamling i livmodern så kallat hematom ett blåmärke, min graviditet nu är att moderkakan har släppt en bit och skapat en blodsamling, vi får se hur det går, än så länge lever bebis och mår bra.

Det har varit psykiskt och fysiskt påfrestande!!!
    Det bästa du kan göra är att ringa o boka tid till gyn för att se var det blöder från, det sägs att oftast är det ingen fara så länge det inte kommer klumpar och det känns som livmodertappen är öppen och pulserar, jag har bara haft klumpar o sån känsla med mitt ma, smärtor kan komma från att moderkakan släpper, fick jag lära mig nu

Lycka till!!!!

• 2pågar

Ring och be om en undersökning . Att gå runt och oroa sej är inte heller bra . Lycka till :)

• Sandblomman

Kan vara torra slemhinnor som skapar en blödning.. men ring och kolla upp såklart så kanske du kan komma in å kolla upp det... är säkert ingen fara men bätte att ta det säkra före det osäkra

Håller tummar å tår

• Svartajägaren

Tack för svaren! Ni är underbara! <3

Har ju inge ont och blöder inte så mycket, men när det kommer då och då och verkligen är rent blod så blir man ju orolig. Ska ringa rådgivningen på MVC idag och se vad dom säger. Får se om blödningarna slutat eller om dom tilltar. Men tycker att det borde göra mer ont? Är van vid att ha ganska ont vid mens, men detta sticker bara lite då och då. Det känns, men det gör inte direkt ont. Hmm... Man blir ju fundersam!

• Anonym (kram)

Brunt brukar betyda gammalt blod, är det rött är det pågående, därför det är bra o se vD det är som blöder, missfall brukar öka i smärta för att allt ska lossna o komma ut, dock är det så olika hur känslig man är, vissa kännr som vanlig mens o andra ingenting, bäst är ett vul, det ger svar för stunden men bättre än oo gå o fundera, håller mina tummar!

• Svartajägaren

Tack! :)

Ja det är helt klart färskt blod utblandat med flytningar som kom igår och nu på morgonen. Inatt har det bara kommit bruna flytningar.

Det som kommer nu liknar mens men är inte samma volym. Dock brukar jag ha väldigt sparsamt med blödning vid mens men detta var ännu mer sparsamt. Som två 5 kronor i storlek i bindan med blod nu på morgonen när jag var upp en sväng.

Får se om det blivit mer när jag går upp igen.

• Svartajägaren

Har klivit upp nu och gått en promenad med hunden och nu kan jag konstatera att det kommer mer färskt rött blod, ungefär som mens. Känns som mensvärk nu i magen också och ut i ryggen och ner i ljumskarna :/ ringt till VC och väntar på att bli uppringd av dom.

• 2pågar
    Svartajägaren skrev 2015-01-19 14:17:21 följande:

Har klivit upp nu och gått en promenad med hunden och nu kan jag konstatera att det kommer mer färskt rött blod, ungefär som mens. Känns som mensvärk nu i magen också och ut i ryggen och ner i ljumskarna :/ ringt till VC och väntar på att bli uppringd av dom.

Ursch! Låter inte roligt!! Håller tummarna för dej!
  • Svartajägaren

Tyvärr tilltog blödningarna igårkväll med smärta och klumpar så är säker på att det var ett MF. :( tack alla för hjälpen i alla fall! Ni är guld värda! <3

• Anonym (Samma)

Hej! Jag hade precis som dig tidigt i graviditeten och var skräckslagen. Ringde bm dagen efter och hon sa att gör det inte ont, och det slutar blöda (blir brunt efter ett tag) så är det för att ni hade sex.

Skulle det bli missfall osv så är embryot så pass stort att du skulle märka av om du skulle blöda ut det.

Jag släppte oron och när vi sedan hade sex dagen efter igen så blödde jag igen. Så då fick jag en bekräftelse på att det var för att vi hade haft sex och för att slemhinnorna och allt där inne är så känsligt just nu.

• Knappklara

Var lugn. Sex kan ge blödningar. Inge konstigt med det, du är känsligare nu. Jag fick bruna flytningar i v 5 som höll i sig i en vecka. Sen försvann dem. Blev så orolig och bokade tid för VUL och fick komma v 8. Allt såg bra ut och hjärtat slog. Att det är rött beror på sexet ni hade och inte på något missfall, jag lovar att du känner det. Min barnmorska sa att röda blödningar/flytningar i samband med att tidigare grav.symptom försvinner mer än 3 dagar skall man kolla upp, men oroa dig inte i onödan. Du skall se att allt är som det ska där inne.

Googla inte så mycket och läs inte sidor du inte bör läsa, fast det är svårt. Jag är i vecka 9 nu och trodde också det var kört för mig då när flytningarna kom. Jag tyckte också gravsymptomen "försvann" när jag var som oroligast, men det var ju bara psykiskt. Innerst inne kände jag att jag fortfarande var gravid ändå.

Det är så olika för alla, men jag kan med handen på hjärtat säga att alla jag känner som har fått missfall (och det är en del) KÄNNER i kroppen när det händer. En utav dom fick MA, väntade för länge med kontroll av BM trots att symptomen försvunnit för längesedan och är den enda av dom som inte "känt" av missfallet trots att hon känt det på sig.

När jag gjorde mitt VUL i vecka 7 sa barnmorskan till mig att gravsymptomen kan ligga kvar en månad trots missfall, men vilket är högst ovanligt. Efter en vecka efter missfall kan ett nytt gravtest avgöra om du fortfarande är gravid eller inte. En vecka och 2 dagar tog det för min bror och hans tjej, sen var hormonerna ur kroppen.

Du märker, läs inte skräckhistorier. Det är vanligt och att ni hade sex är ett tecken på känsligare underliv bara!!!!

Svar på tråden Blödningar v.7