• Loka

Nån som pluggar ikväll? Referera till intervju

Hej!
    Familjeliv brukar ju kunna ge svar på det mesta vid de flesta tidpunkter på dygnet....
    Jag sitter med en uppsats där jag ska referera till intervjuer, en kvalitativ studie. Hur anger man sina källor då? Undrar någon som bara gjort massa kvantitativa studier förrut....

• Svar på tråden Nån som pluggar ikväll? Referera till intervju
  • Jennie Brunflo

Är det källhänvisning du undrar över ELLER hur du skriver referat ur en intervju?

• Celindan

Skriv sidfot! o så antingen på eget uppslag eller på sidfoten anger du vilken intervju du refererar till....
    Eller är det liknelser saken gäller, DET HÄR har du kommit fram till med hjälp av "det här" som du har läst ur Intervju X.....

framgår inte riktigt exakt vad du vill ha hjälp med....

• Loka

Både ock typ. Jag har gjort intervjuer och vill ha in det i texten och undrar hur jag i texten får fram att uppgifterna kommer från intervjuerna. Det är blandade uppgifter både från litteratur och intervjuer och litteraturen är ju enklare att hänvisa till genom fotnötter...

Sitter du också å pluggar en söndagskväll som denna?

• Celindan

Du hänvisar på samma sätt! Citationstecken (och i fotnoten skriver du då "dessa uppgifter/detta citat är hämtat från intervju med XX")
    Eller också väver du in din information i texten med källhänvisning. I en intervju med Johan T-B 1998 framkom att ----- och avslutar med fotnot där du längst ner skriver samma sak.
    Detta kanske blir kaka på kaka, men då har du ju iaf inte missat att ange källan....
    hmm lycka till!

ps. nix pluggar inte är bara mammaledig. en vanlig söndagkväll. *fniss*

• Jennie Brunflo

Är det någon form av uppsats så är det ju bäst att ha intervjun som någon form av bilaga.
    Då kan du hänvisa (bilaga 1, sid 4) som fotnot under ett stycke med citattecken runt.

Om du i texten vill ha in ett flyt.
    Då kan man ju hävda, enligt Thorstenson (bilaga 1, sid 5) att alla smurfer inte alls är blå de är röda.

Eller så kan du klippa in en längre text (flera rader) och sedan skriva fotnot under och sedan utveckla dina egna slutsatser varvat med litteraturcitat.

• Loka

Tack, ni är underbara!! Som sagt, familjelivs medlemmar är en underskattad källa till all info och kunskap 24/7!!!

Svar på tråden Nån som pluggar ikväll? Referera till intervju