• Anonym (Hjälp)

Sjukskriven CSN m.m

Jag har vart sjukskriven på grund av depression i två månader och under denna tiden har jag fått CSN, jag skall idag återgå till studierna men jag har under dessa två månader kommit fram till att jag inte vill läsa klart denna kursen, jag har kommit in på en annan kurs nu som jag verkligen vill gå. Hur blir det med CSN för dom två kurserna jag missat på grund av sjukskrivningen?
    Måste jag läsa dom två kurserna för att få CSN för den nya? Klarar inte av att läsa båda samtidigt. Kursen som jag vart borta från gav mig stor ångest och tanken på att behöva läsa igen det sista två kurserna gör att jag bara vill dö typ...

• Svar på tråden Sjukskriven CSN m.m
  • Kerubmamman

De har inga krav på att du ska klara den kursen nu. Om du sökte för 40 veckor på en gång och varit sjukskriven ex 10 veckor, ska du klara 75% av 30 veckor under detta läsår. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Hjälp)

Så om jag säg enkel räkning sökt 20 veckor och sjukskriven 8-10 veckor, måste jag då klara 15 veckor? Eller 75% av det 10 resterande?

Kursen ger mig ångest.

• Kerubmamman

75% av de veckor som du har varit frisk.

• Anonym (Hjälp)

Hur säker är du? Ringde CSN och hon hade ingen aning. Får nästan panik när ingen kan ge mig ett svar. Du är isåfall första :(

• Kerubmamman
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-19 23:01:22 följande:
    Hur säker är du? Ringde CSN och hon hade ingen aning. Får nästan panik när ingen kan ge mig ett svar. Du är isåfall första :(
    Jag har varit sjukskriven under studier.  

Om man är tvungen att prestera under sjukskrivningstiden så är det ju ingen vits att vara sjukskriven. 
  • Kerubmamman

"Den tid du är sjuk och har studiemedel räknar vi inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. De veckorna räknas inte heller med när vi prövar dina studieresultat. Även kortare sjukperioder kan påverka prövningen av dina studieresultat. Det är därför viktigt att du alltid anmäler till Försäkringskassan när du är sjuk."
    http://www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609

• Anonym (Hjälp)
    Kerubmamman skrev 2015-01-20 07:34:12 följande:

Jag har varit sjukskriven under studier.  

Om man är tvungen att prestera under sjukskrivningstiden så är det ju ingen vits att vara sjukskriven. 

Jag tänkte inte på under sjukskrivningen utan jag tänker på tiden efter när man är "frisk" om man måste klara 75% av hela kursen inklusive den delen man vart sjukskriven eller 75% av den tiden från att man är frisk och till att kursen är klar ?
  • Kerubmamman

Csn bryr sig inte om kurser i sig, utan att du klarar tillräckligt många poäng under de veckor du har varit frisk före/efter sjukdomstiden. Om du har lånat 40 veckor och varit sjuk 10 veckor ska su klara 75% av 30 veckor. I vissa fall måste man ta igen sjukdomstiden om det är enda sättet att få tillräckligt med poäng för terminen/läsåret eller om kursen är obligatorisk för att gå vidare i utbildningen.

• Anonym (Hjälp)

Min sjukskrivning är 9 veckor av 20 totalt. :/

• Kerubmamman

Då behöver du 75% av 11 veckor.

• Anonym (Hjälp)

Ok stort tack för svar, jag trodde jag stod inför att behöva läsa hela kursen på 11 veckor. Men nu känns det enklare.

Svar på tråden Sjukskriven CSN m.m