• KärlekNr1

    Har ni berättat för familj och vänner att ni inte kan få barn (att ni antingen får adoptera eller använda er av spermiedonator)?

    Hej, i augusti 2014 fick vi besked om att min sambo hade 0 spermier i testiklarna (alltså kan man säga att han är steril).

    Vi berättade för de närmsta hur allt låg till, men kanske endå inte hela sanningen.. Min sambo ville inte att de skulle få reda på att han inte kunde göra mig gravid på naturligt sätt.

    Så det vi berättade var att, "vi frös ner spermier, också ska vi vänta tills vi känner oss redo"!

    Men det känns inte ok, jag vill berätta för min familj. Men han skäms så otroligt!

    Hur gjorde ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni berättat för familj och vänner att ni inte kan få barn (att ni antingen får adoptera eller använda er av spermiedonator)?
  • Thotis90

    Vi försökte i 3 år innan vi fick en förklaring till vår barnlöshet: jag har endometrios och det mesta sitter intill livmodertappen. Vi har varit väldigt öppna med hur vår resa har sett ut och om det är någon som skulle fråga kommer jag säga som det är, att jag har en sjukdom som gör att jag kanske inte kan bli gravid. Jag tycker att det är bättre att säga som det är, annars tror jag att man mår dåligt över att behöva hålla det hemligt och det blir nog jobbigt senare när folk börjar fråga "när ska ni skaffa barn då?".


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • KärlekNr1

    Okej. Men det känns som att jag måste tex övertala han för att vi ska berätta det. Och jag vill inte trycka på eller pressa han.


    Thotis90 skrev 2015-01-19 22:28:47 följande:

    Vi försökte i 3 år innan vi fick en förklaring till vår barnlöshet: jag har endometrios och det mesta sitter intill livmodertappen. Vi har varit väldigt öppna med hur vår resa har sett ut och om det är någon som skulle fråga kommer jag säga som det är, att jag har en sjukdom som gör att jag kanske inte kan bli gravid. Jag tycker att det är bättre att säga som det är, annars tror jag att man mår dåligt över att behöva hålla det hemligt och det blir nog jobbigt senare när folk börjar fråga "när ska ni skaffa barn då?".


  • Thotis90
    KärlekNr1 skrev 2015-01-20 09:21:19 följande:

    Okej. Men det känns som att jag måste tex övertala han för att vi ska berätta det. Och jag vill inte trycka på eller pressa han.


    Jag tror att du måste ha tålamod med honom och försöka tänka dig in i situationen om det hade varit tvärtom. Om du t.ex. inte hade några ägg, eller dugliga ägg, skulle du berätta det för alla direkt? Fertiliteten är ju ett väldigt känsligt område och att få beskedet att man inte kan få egna barn är nog svårt för många. Det tar tid att smälta det. 
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Har ni berättat för familj och vänner att ni inte kan få barn (att ni antingen får adoptera eller använda er av spermiedonator)?