• SelmaMalte

    PCO / PCOS och ägglossningstest

    Hej!
    Nu har jag och min sambo bestämt oss för att skaffa barn. Har hört att ägglossningstest inte fungerar så bra för oss med PCO/PCOS. Jag har väldigt sällan mens. Vad har ni för erfarenheter?
  • Svar på tråden PCO / PCOS och ägglossningstest
  • dumdummast

    Har sex regelbundet är det bästa. Jag har också Pcos och ägglossningstesten har aldrig visat utslag hos mig. Fast jag fått konstaterat att jag haft ägglossning.

  • Lili

    Testade för första gången för två veckor sen med clearblues dubbel hormonindikator och fick dag två blinkade smiley för ökad östrogennivå som om det snart var dags men den stilla smileyn för ökat LH kom aldrig... Den bara blinkade vidare i 9 dagar.. Blev tokig ?? Men kändes som om jag hade ägglossning så hoppas verkligen nu!

    Men nä lätt är det nog inte och dyrt blir det.

  • Dakine
    Hej, 

    2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

    Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

    Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 


    Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
    Jag har kört äl tester, och de har alltid visat utslag. Men läkarna sa att jag nog inte ägglossat ändå. 
  • Milla88

    Hej!

    Hur går det för er?

    Jag har också PCOS. (mildare variant) Slutade med p-piller i november 2014.

    Fick den vanliga blödning efter det och sen väntade jag min första "riktiga" mens.

    Jag började även äta LCHF i januari fast inte så strikt. Läste att det kan hjälpa med att få igång ÄL så jag började även kolla då och då med RFSU ägglossningstester.

    Jag testade varje eller varannan dag i ca 2 veckor och gav upp.

    Och en dag kände jag enorm sug efter söta saker och ville bara äta och äta kolhydrater. Googlade att vissa tjejer har det så runt ägglossning så jag testade och fick positivt !!

    Kunde inte tro detta, gick och köpte ett annat prov ( CB digitalt ) och fick en fast glad gubbe som var där i 2 dagar. (15-16 januari)

    Jag fick tyvärr mens den 31 januari. ( är enda glad att jag fick den, vet nu min lutealfas iaf och det talar för att jag hade faktiskt ägglossning)

    Nu är jag på 26 dag i menscykeln . Började testa dag 11 med testlagretsstickor ibland 2 gånger om dagen . De tog slut så köpte jag igen RFSU och såg en stegring på dag 23.

    Dagen efter tog jag CB digitalt (hade kvar för att använda som bekräftelse) och fick blinkande glad gubbe.

    Idag är det tredje dag jag har blinkande gubbe!

    RFSU är inte positivt än heller. Men nära..... Och jag hoppas varje morgon att se fast gubbe.

  • Milla88
    Dakine skrev 2015-01-26 10:33:47 följande:

    Hej, 2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

    Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 

    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 

    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

    Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

    Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 

    Jag har kört äl tester, och de har alltid visat utslag. Men läkarna sa att jag nog inte ägglossat ändå. 


    Hej!

    Jag vägde också 64 kg (är 173cm) och då hade jag mer regelbunden mens, mildare acne, bättre humör. Nu väger jag nästan 80kg jag med.... ( gick upp på mindre än 2 år)

    Att gå ner i vikt är jätte viktig och samtidigt så svårt för oss med PCOS.

    Jag känner sötsug jätte mycket och även äter ofta för att trösta mig.
Svar på tråden PCO / PCOS och ägglossningstest