• Bonusen86

Barnsäte, HJÄLP!

Hej!

Jag behöver hjälp att hitta ett nytt bilsäte till min dotter. Jag behöver en trygg, bekväm bilbarnstol med Isofix som kan vara både fram- och bakåtvänd som tar liten plats så att både jag och min man kan köra bilen! Alternativt bara bakåtvänd men helst bägge delar

Tacksam för alla tips

• Svar på tråden Barnsäte, HJÄLP!
  • Sisisisi

Kombistolar bör inte användas framåt utan enbart bakåt. När barnet är för stort för att åka bakåt så köper man en bältesstol. Tänk på att en isofixstol bara är godkänd till 18 kg och barn bör åka bakåt helst till 25 kg så ni kommer att behöva köpa en större bakåtvänd stol när den är urvuxen. Undantaget är axkid duofix som monteras med Isofix till 18 kg och med bälte till 25 kg.

Cybex sirona och maxi cosi Pearl är rena isofixstolar som tar liten plats. Besafe är väldigt populär, vet dock inte hur liten plats de tar. Har bara haft besafe Izi plus som är bältesmonterad till 25 kg och den tar ganska stor plats.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Bonusen86

Ok tack snälla för svar! Vi har just nu Britax Max-way, har du några erfarenheter med den? Vi ska snart köpa en ny till yngsta dottern och vi har noll koll på vad som är mest passande... Den vi har till äldsta är ju fäst med bälten både i själva barnstolen och i sätet framför och det går ju inte att ha på förarsidan då vi båda kör bilen... Så om vi då fokuserar på endast bakåtvänd stol som inte fästs med selar på stolen framför och då gärna med Isofix, vad rekomenderar du då?

Svar på tråden Barnsäte, HJÄLP!