Bita ihop och fortsätta leva utan kärlek pga barn
För mycket länge sen när jag kanske var runt 10 år så åkte jag bil med min pappa. Han nämnde då i förbifarten nåt om att mamma och pappa kanske inte kan hålla ihop jämt. Trots att jag bara var 10 år och det här är 30 år sedan så minns jag att jag svamlade bort det och sa nåt om att det var klart att dom alltid höll ihop. I backspegeln är det uppenbart för mig att han kollade hur jag skulle ta det ifall dom separerade. Efter den dagen har min lojala pappa aldrig mer nämnt det hela och jag tror egentligen inte dom är speciellt lyckliga tillsammans. Dom sover i olika sovrum och verkar inte speciellt omtänksamma om varann. Ekonomi gör säkert också att dom håller ihop nu när dom är pensionärer. När man är ensam med den ena av dom så gnäller den lite smått på den andra, men rätt mycket så lever dom separata liv.
Från mitt egoistiska perspektiv är jag glad att mina föräldrar håller ihop. Jag har aldrig behövt hoppa mellan dom, delat dom med nya partners och haft det bättre ekonomiskt än om dom gått isär.
Så med detta i åtanke undrar jag om ni tycker det är rätt att gå isär hellre än att bita ihop när det finns barn i bilden? Är en ny tillvaro för en själv viktigare än en trygg, bekväm uppväxt för ens barn? Jag har aldrig riktigt stått vid skilsmässobranten, men jag har nog inga större problem att faktiskt åsidosätta mig själv för mina barns skull om jag har ett val. I alla fall tills dom flyttat hemifrån. Hur resonerar ni andra?